Sunday, July 27, 2008

PENGERUSI TETAP CAWANGAN SESAK NAFAS

Sejak 17 Julai lalu, Persidangan Agung UMNO Cawangan kini saban minggu berlangsung sehingga 24 Ogos ini. Walaupun tidak sehebat Persidangan UMNO Bahagian dan Perhimpunan Agung UMNO ia tidak boleh dipandang remeh.

Selain berupaya menentukan corak kepimpinan, suara akar umbi yang kedengaran di cawangan tidak boleh dinafikan untuk dibahaskan di peringkat bahagian dan seterusnya dibawa ke peringkat Majlis Tertinggi dan Perhimpunan Agung.

Antaranya mereka mahu perubahan dalam kepimpinan UMNO, walaupun akur dengan pelan peralihan kuasa yang diumumkan Presiden parti.

Turut kedengaran, mereka mahu kuota pemilihan semua peringkat kepimpinan dimansuhkan. Manakala peringkat cawangan diberikan lebih kuasa untuk memilih pucuk pimpinan.

Usul itu pernah dibawa ke peringkat majlis tertinggi tetapi tidak mendapat pertimbangan. Kini setelah situasi politik UMNO dalam keadaan kurang selesa, beberapa isu lama dibangkitkan semula di peringkat cawangan.

Suara-suara di cawangan juga mahu pemimpin di peringkat bahagian dan seterusnya di peringkat atas menjenguk turun ke bawah. Mereka bukannya dahagakan duit poket atau duit kopi, tetapi sekadar mahu bersalam dan beramah mesra dengan pemimpin sekerap mungkin. Namun, jangan tunjuk kemewahan kepada mereka.

Apapun yang paling sibuk dan menjadi lebih penting daripada Ketua Cawangan sekarang ialah Pengerusi Tetap Cawangan, lebih-lebih lagi pada musim pemilihan ini.

Walaupun hanya bertugas setahun sekali, peranan mereka penting bagi memastikan kelancaran mesyuarat. Tetapi rata-rata Pengerusi Tetap terpaksa dipandu oleh Wakil Bahagian (AJK Bahagian) dalam pengendalian tugas mereka, terutama mereka yang berumur melebihi 60 tahun.

Yang menyebabkan Pengerusi Tetap Cawangan sesak nafas bila diberi tanggungjawab untuk mengendalikan serentak persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri cawangan.

No comments: