Thursday, July 24, 2008

SUDAH SETAHUN EMAK DI HOSPITAL

Isnin ini 28 Julai, genap setahun emak terlantar di katil hospital. Dan ketika saya menulis entri ini, saya berada di sofa di bilik wad bersamanya. Giliran saya menunggunya selepas balik kerja tadi dan singgah di Rumah Melaka menunaikan jemputan Setiausaha Akhbar Ketua Menteri.

Malam ini saya bermalam dengan pakaian kerja yang saya pakai sejak pagi tadi.

Saya masih teringat tarikh itu ketika membawa emak dari kampung ke Kuala Lumpur. Seperti biasa hospital yang menjadi rumah keduanya, Pusat Rawatan Kampung Baru (KBMC). Doktor yang merawat Pengarah hospital itu sendiri, Dr Ishak Masud.

Hajat kami untuk membawa pulang belum tertunai, kerana beberapa sebab yang perlu diambil kira. Antaranya emak akan jauh daripada anak-anak kerana kebanyakan kami bekerja di Lembah Klang dan Tanjung Malim.

Dua pembantu rumahnya telah pulang ke Indonesia beberapa minggu sebelum bulan puasa tahun lalu. Sejak emak berada di hospital tiada kerja yang boleh mereka lakukan untuk membantu emak.

Beberapa minggu lalu seorang jururawat dari Indonesia mula merawatnya. Kehadiran Ratu sebagai persediaan kami untuk membawa emak pulang.

Ratu akan dibantu seorang lagi rakan jururawat dari negaranya. Dan jika seorang lagi jururawat itu telah selesai berurusan dengan imigresen, kami akan membawa emak ke rumah kakak di Tanjung Malim.

Kedua-dua jururawat terlatih itu akan merawat emak di sana dan adik-beradik juga akan bergilir-gilr menjenguk emak selepas ini, bagi membantu kakak yang juga sibuk dengan perniagaannya.

Semuga kami semua tabah dengan ujian ini dan emak merestui cara kami.

3 comments:

Kusyi Hirdan said...

Look, my doa with you and the whole family.

Kusyi HIrdan
www.jendelaku.com

ibrahim yahaya said...

Sdr Lok,

Banyak bersabar. Saya mendoakan anda dan keluarga sentiasa sihat. Begitu juga bonda tersayang. Saya juga menghadapi dan memahaminya.

LEKLOOK said...

Terima kasih atas sokongan dan dokongan.