Friday, July 4, 2008

PEMUDA PAS MAHU ANWAR BERSUMPAH

SHAH ALAM 4 Julai – Dewan Pemuda Pas Selangor bersetuju dengan cadangan meminta Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang kedua-duanya dikaitkan dengan kes liwat, supaya 'bermuhabalah' atau bersumpah.

Ketuanya, Sallehen Mukhyi berkata, dengan bersumpah yang bermaksud menyerahkan kepada Allah, masalah yang berkaitan dakwaan liwat itu boleh diselesaikan dari segi peribadi.

"Dalam Islam, cara penyelesaian sesuatu isu seperti isu ini bukan susah, soalnya isu ini tidak boleh dipolitikkan, oleh itu sumpah kedua-duanya (Anwar dan Mohd. Saiful) merupakan sebagai penyelesaian masalah ini," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam, Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin meminta Anwar dan Mohd. Saiful 'bermubahalah' atau bersumpah setelah isu liwat itu kini sudah menjadi semakin rumit dan rakyat pula menjadi keliru sehingga berbalah dan bertengkar sesama sendiri.

Menurut Mohd. Asri, kedua-duanya perlu bersumpah dengan melafazkan : "Jika dia tidak melakukan kepada saya, laknat Allah kepada saya, jika saya melakukannya, laknat Allah kepada saya." - Utusan.

No comments: