Saturday, September 27, 2008

SEMBILAN PAHLAWAN

Dalam satu bab dalam buku "Kifarat Mahathir Menuju Diktator", Kamarazaman Yacob memilih sembilan tokoh UMNO yang beliau rasa antara mereka yang berjuang mempertahankan Pak Lah.

Antara tokoh yang dipilih dalam bab "Sembilan Pahlawan " itu ialah Adnan Yaakob, Muhammad Muhd Taib, Ahmad Zahid Hamidi, Ahmad Shabery Chik, Shahrir Samad, Ali Rustam, Noh Omar, Ismail Sabri Yaakob dan Shaziman Abu Mansor.


Dalam bukunya beliau menulis, "Ahmad Zahid Hamidi (Datuk Seri Dr.) merupakan seorang tokoh UMNO yang telah mewarnai wajah pemuda UMNO semasa beliau menjadi Ketua Pemuda. Biarpun dia berkesempatan memimpin pemuda hanya dua tahun namun Zahid diingati oleh pemuda sebagai seorang pemimpin yang berprinsip. Dia tersungkur kerana cuba membawa revolusi di dalam sebuah parti yang konservatif. Ucapannya "Memperkasa Daya Tahan Menjana Reformasi" pada Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda, Jun 1998 akhirnya menjadi rantai mengikat dirinya.

"Nasibnya perisis Hang Nadim yang cuba menyelamatkan Singapura dari langgaran ikan todak. Hang Nadim diikat dan dicampak ke laut kerana kejujurannya ingin menyelamatkan Singapura. Zahid dirantai dengan ISA dan menyaksikan pembelotan rakan pemuda di sebalik dinding penjara. Jeritan REFORMASI di luar penjara yang tiada kaitan dengan Zahid akhirnya menjadi lesen untuk memaksa beliau melepaskan jawatannya.

"Zahid bercakap atas kebenaran yang sukar diterima oleh kepimpinan yang sedang menuju ke arah kediktatoran. Dia telah menatang suara hati rakyat dan ahli-ahli UMNO kepada seorang pemimpin yang sukar menerima sesuatu di luar seleranya. Dia mahu memacu kembali seorang Presiden ke rah slogan awalnya,"Bersih. Cekap. Amanah". Slogan keramat yang tersangat mujarab dan menjerat hati rakyat. Zahid menjadi seribu resah bila slogan keramat itu menjadi hodoh malah bertukar, "Korupsi, Kroni. Nepotisme".
-bersambung

2 comments:

suratraja said...

hang jek abg hang saja lah.

LEKLOOK said...

Siapa nak angkat abg, kalau bukan darah daging sendiri.

Masa kat ISA kawan-kawan lari, tinggal adik-beradik yang simpati.