Monday, September 15, 2008

BERBUKA PUASA DAN EMAK KELUAR HOSPITAL

Semalam kami adik beradik berkumpul untuk berbuka puasa di rumah Abang Zahid. Bapak turut serta.

Kami dihidangkan masakan Arab yang ditaja oleh adik saya, Datuk Nasaee dan diuruskan oleh Al dan Nurul.



Seperti lazimnya pada tahun-tahun sebelumnya kami solat maghrib berjemaah yang diimamkan oleh Abang Zahid. Selepas maghrib, bapak memberikan sedikit tazkirah. Antara lain menyentuh amalan membaca tujuh surah-surah yang bermula dengan "Haa Miim".

Terdapat beberapa Hadis Rasulullah s.a.w. mengenai fadhilat dan keutamaan mengamalkan bacaan surah-surah berkenaan. Diantaranya, tujuh surah itu akan berada di hadapan tujuh pintu neraka jahanam dan memohon kepada Allah S.W.T, "Ya Allah! Janganlah Engkau masukkan (ke dalam neraka ini) orang yang percaya kepada aku dan membaca aku'. Ia merupakan peguambela kita di akhirat kelak.

Kami seteruskan solat Isyak dan Tarawih berjemaah.

Hari ini, secara kebetulan Hari Lahir isteri (maaf tak sempat nak celebrite) kami menguruskan emak untuk dibawa ke rumah kakak Mahah di Tanjung Malim.

Suasana pilu dan hiba menyelubungi bilik wad emak yang sudah lebih satu tahun menjadi 'rumah' emak. Ucapan terima kasih saling balas membalas diantara wakil keluarga dan wakil hospital. Pengarah hospital, Dr Ishak Masud turut hadir.

Sebagai tanda terima kasih kami kepada doktor, jururawat dan kakitangan hospital, saya memesankan bunga untuk mereka. Namun itu tidak memadai dengan sumbangan yang mereka berikan untuk merawat emak selama ini.

Kami kemudian berkonvoi mengiringi ambulan yang membawa emak. Turut mengiringi emak, Sister Mastura dari Pusat Perubatan Al-Islam Kampung Baru (dulu KBMC) dan dua jururawat yang didatangkan khas dari Bandung untuk merawat emak di rumah kakak iaitu Ratu dan Sastri.

Sesampainya di rumah kakak, emak kelihatan segar dan sentiasa membuka mata. Kami amat bersyukur. Semuga emak sentiasa gembira dan terus sembuh. Inilah hadiah untuk Hari Lahir isteri. Terima kasih Ina kerana sentiasa memahami....

2 comments:

Aku said...

alhamdulillah. semoga embah cepat sembuh.

LEKLOOK said...

Kak Long, kiita sama-sama doakan, embah.