Friday, September 26, 2008

ABANG ZAMAN KIRIMKAN BUKU "KIFARAT MAHATHIR MENUJU DIKTATOR"

Kelmarin saya menerima kiriman senaskah buku bertajuk "Kifarat Mahathir Menuju Diktator" yang dihantar oleh penulisnya Kamarazaman Yacob.

Saya mengenali beliau yang lebih mesra dengan panggilan Abang Zaman sejak saya dibangku sekolah.

Pertama kali saya bersua beliau ketika menziarahi bilik kediaman abang Zahid di kolej kediamannya Kolej Kelima Univeristi Malaya tahun 70an.

Ketika itu abang Zaman berambut panjang dan berjambang.

Abang Zaman adalah pemimpin pelajar pada zamannya yang terkenal dengan slogan 'Mahasiswa Mengugat', selain Anwar Ibrahim, Hishamuddin Rais, Ibrahim Ali serta Ahmad Zahid Hamidi.

Anak kelahiran Temerloh, Pahang itu adalah bekas Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) yang pernah ditahan di bawah ISA pada 1975-1976.

Abang Zaman pernah bertanding dalam pilihanraya umum di Temerloh atas tiket Semangat 46 menentang Datuk Sabaruddin Chik.

Kali terakhir saya bersua abang Zaman ketika Debat Anwar-Sabery Chik di Dewan Bahasa dan Pustaka, itupun tidak sempat berbual.

Sebelum itu kami pernah berbual dan berbincang di bilik wad emak di KBMC bersama rakannya setelah beliau sering menelefon saya untuk bertemu. Itupun bukan perbincangan politik tetapi perkara lain.

Melalui buku ini abang Zaman membicarakan kepemimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad yang disifatkannya sebagai ke arah diktator.

Dalam bukunya beliau menulis, "bertolak dari tindakan Pak Lah menghentikan sungai emas yang mengalir ke kantong penjilat dan pengampunya maka Mahathir pun mulalah menambak dengan mulut celuparnya.

Untuk memenuhi nafsu serakahnya Mahathir sanggup turun dan hadir dalam apapun majlis, sama ada diatur oleh UMNO, parti pembangkang atau NGO. Dia tanpa aib dan malu berterusan menfitnah, memperlekeh, menghina dan mencaci Pak Lah. Seolah-olah dia lupa sepanjang pemerintahannya terlalu banyak dosa dan noda yang telah dilakukannya.

Pak Lah yang bertunjangkan ulamak tidak menjawab dan memalukan Mahatihr. Kalau selain daripada Paka Lah tentulah Mahathir telah mendapat malu. Pak Lah boleh mendedahkan seribu tempayan pekasam busuk Mahathir.

Pak Lah boleh menelanjangi seribu pekung bernanah Mahathir. Kalau Pak Lah berbuat demikian tentulah busuknya terhidu dari kota hingga ke desa. Seluruh ahli-ahli UMNO mengetahuinya. Seluruh rakyat melihatnya."

No comments: