Friday, November 6, 2009

KAPAL SELAM KEDUA NEGARA DITAULIAH




KAPAL DIRAJA (KD) TUN RAZAK, kapal selam kedua negara telah ditauliahkan dengan penuh istiadat tentera laut semalam. Upacara pentauliahan tersebut telah disempurnakan oleh Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Dato’ Sri Abdul Aziz bin Haji Jaafar di Pangkalan Tentera Laut Sepanyol, Cartagena.

Pentauliahan KD TUN RAZAK merupakan peristiwa yang amat penting dan bersejarah kepada Malaysia kerana ia merupakan kapal selam kedua selepas KD TUNKU ABDUL RAHMAN ditauliahkan ke dalam perkhidmatan TLDM.

Sebagai sebuah aset strategik, pentauliahan ini akan memacu TLDM ke era teknologi tinggi serta menjadi pemangkin kepada hasrat TLDM untuk menjadi angkatan laut yang seimbang, kredibel dan berwibawa. Pentauliahan kapal selam kedua negara tersebut akan menyemarakkan lagi semangat juang TLDM dalam mengharungi 75 tahun penubuhannya.

KD TUN RAZAK akan berlayar pulang ke tanah air dan bakal tiba pada bulan April tahun hadapan. Pelayaran pulang KD TUN RAZAK akan dikendalikan sepenuhnya oleh krew kapal selam yang terdiri dari pegawai dan anggota dari Angkatan Kapal Selam TLDM yang mahir dan terlatih.

Sekembalinya di Malaysia, KD TUN RAZAK yang berpangkalan di Markas Angkatan Kapal Selam, Pangkalan TLDM Kota Kinabalu di Sepangar Sabah, akan menjalani ujian ketahanan dan keupayaan di perairan tropika.

KD TUN RAZAK merupakan kapal selam diesel-elektrik yang berfungsi dan berperanan untuk melaksanakan pelbagai tugas dan misi seperti pengawasan perairan, pengumpulan data perisikan, menyekat jalur perhubungan laut, melancar serangan torpedo dan misil serta memasang dan mengaktifkan periuk api.

Selain itu kapal selam ini juga akan digunakan untuk latihan dalaman dan latihan bersama tentera laut asing bertujuan mempertingkatkan lagi keupayaan bawah air dan keupayaan permukaan TLDM.

Pegawai Perhubungan Awam Markas TLDM Lt Komander Masliza Maaris mengirimkan foto itu dari Cartagena di samping beberapa visual melalui Savefile.

1 comment:

ڤنا مينڠ / PENA MINANG said...

assalamualaikum.

Nampaknya lepas ni kapal selam yang baru ni boleh bagi 'ceramah' lah kan...hehehehhe