Tuesday, November 3, 2009

BUKH HIJRAH KE 'TV al-HIJRAH'

Rintitan daripada perpindahannya dari TV9 ke Primeworks Studios Sdn Bhd (PWS), Bukhari Che Muda kini melangkah lagi ke destinasi yang lebih diminatinya dalam bidang penyiaran.

Selepas melepaskan jawatan sebagai Ketua Pegawai Operasi (COO) di TV9 yang ditatihnya sejak lebih tiga tahun lalu, Bukhari dipindahkan ke PWS.

Beliau diberi tanggungjawab untuk meneraju unit yang mengendalikan kandungan program Islam dan Melayu. Namun itu bukan sesuatu yang mengembirakannya.

Bertitik tolak daripada penjenamaan yang tersasar di TV9, kekecewaannya mula berputik. Dan dengan tawaran yang sememangnya dicari-cari sejak detik itu, ia bagaikan pucuk dicita ulam mendatang. Segalanya adalah ketentuan daripada Allah s.w.t.


Sebahagian kakitangan TV9 bersama Bukhari sejurus selepas majlis perpisahan (Foto sumbangan Rini Yulianti Sediono)

Hari ini majlis perpisahan diadakan oleh kakitangan TV9 kepada bekas COOnya. Ramai yang hadir tidak mengetahui arah tuju bekas bos mereka selepas ini. Namun itulah habuan yang dicarinya selama ini. Saluran TV baru yang berpusat di Pusat Islam berhampiran Masjid Negara.

Dengan kata kunci “Hijrah”, Bukhari akan lebih selesa di situ bermula serta merta.

Saya juga bersyukur kerana sedikit usaha untuk membuka ruang kepada beliau sebelum ini terhasil, sekurang-kurangnya untuk sebuah kerusi tertinggi yang akan diisi oleh beliau di TV Jakim.

No comments: