Tuesday, November 3, 2009

MUS TERAJUI 100 SYARIKAT MILIK KERAJAAN TERENGGANU


Laporan di bawah ini membuatkan seseorang dari Terengganu marah sangat. Individu itu orang kuat media arus perdana yang amat kenal sangat dengan Datuk Mustapha. Individu itu kenal keupayaan, sikap dan sifat beliau.

Bekas Setiausaha Akhbar dan Setiausaha Sulit Kanan, Tan Sri Syed Hamid Albar ini memulakan kerjayanya sebagai anggota Lain-Lain Pangkat (LLP) Tentera Laut Diraja Malaysia, sebelum melanjutkan pelajaran di USM dan ditauliahkan sebagai pegawai TLDM.
Beliau kemudian bertugas di bahagian Perhubungan Awam Kementerian Pertahanan sebelum berkhidmat dengan Tan Sri Syed Hamid di beberapa kementerian. Mustapha yang dipinjamkan daripada TLDM untuk berkhidmat dengan bekas menteri itu menyandang pangkat Komander sebelum memilih untuk bersara.

Apapun rezeki ayam nampak di kaki, rezeki orang siapa yang tahu.

Tahniah kepada sahabat saya ini yang sama-sama pergi ke Batambang, Kemboja lama dulu dengan Datuk Seri Najib. Dan sama-sama menerima anugerah di Melaka sempena Hari Jadi TYT.


40 syarikat bakal dipulihkan
Oleh AZMAN IBRAHIMbisnes@utusan.com.my

Mustapha Ahmad Marican menjelaskan prestasi Terengganu Inc. di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 2 Nov. – Syarikat pelaburan induk negeri, Terengganu Inc. Sdn. Bhd. (Terengganu Inc.) akan memastikan kira-kira 40 buah anak syarikatnya yang ‘bermasalah’ dapat dipulihkan mulai tahun depan supaya mampu menyumbang keuntungan yang berlipat ganda.

Langkah ini diambil berikutan terdapat beberapa anak syarikat Terengganu Inc. mengalami kerugian berterusan kira-kira RM15 juta hingga RM35 juta setahun.

Malah, kata beliau, terdapat beberapa anak syarikat yang sudah 20 tahun beroperasi tetapi masih belum mencatat keuntungan.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Mustapha Ahmad Marican menyifatkan keadaan yang berlaku sebagai sesuatu yang perlu dipulihkan.

Beliau merancang untuk memulihkan kemelut pengurusan yang kurang cekap di dalam anak-anak syarikat berkenaan.

“Saya bukan mahu mengkritik barisan pengurusan lalu sebaliknya ingin menambahbaik sistem pengurusan sedia ada dan menyediakan dasar-dasar baru yang lebih cekap dan sistematik.

“Selain masalah dalam pengurusan, banyak anak syarikat mempunyai fungsi yang bertindih antara satu sama lain sehingga ia mengganggu aktiviti perniagaan dan prestasi kewangan masing-masing,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mustapha juga merupakan penasihat ekonomi kepada Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said.

Terengganu Inc. yang mempunyai 100 buah anak syarikat diperbadankan pada 1 Mac 2006 yang lalu.

Syarikat-syarikat di bawah Terengganu Inc, menjalankan aktiviti perniagaan dalam pelbagai bidang iaitu khidmat sokongan minyak dan gas, sumber asli, hartanah dan pembinaan, pertanian dan perladangan, pelancongan dan pelaburan.

Mustapha memberitahu, pihaknya akan memperkenalkan dasar menstrukturkan semula fungsi setiap anak syarikat supaya aktiviti perniagaan tidak bertindih antara satu sama lain.

Selain itu, katanya, pihaknya akan mewujudkan kerjasama erat antara setiap syarikat.

Menurutnya, jika terdapat anak syarikat yang lemah prestasi, pihaknya berkemungkinan akan melakukan kerjasama dengan syarikat-syarikat lain bagi mewujudkan sinergi dalam kerjasama yang terbentuk.

“Saya turut mewujudkan dasar indeks prestasi petunjuk (KPI) bagi meningkatkan kualiti dan kuantiti di kalangan syarikat-syarikat yang tidak berdaya saing,’’ ujarnya.

Ketika ditanya mengenai strategi untuk memantau prestasi syarikat-syarikat bermasalah berkenaan, Mustapha berkata, beliau akan meminta penyata kewangan setiap anak syarikat pada setiap akhir tahun dan mengkaji kelemahan yang wujud supaya ia dapat diperbaiki.

Jelasnya, fokus Terengganu Inc. adalah kepada pengurusan yang sistematik dan cekap.

Sementara itu, beliau berkata, pihaknya juga realistik dalam menjadikan negeri Terengganu setaraf dengan pembangunan ekonomi di negeri-negeri maju yang lain dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Kami mahu negeri Terengganu menjadi negeri yang maju setaraf dengan negeri-negeri maju lain.

“Setakat ini, kami mengambil contoh pengurusan Johor Corporation (Jcorp) di Johor yang begitu aktif dan progresif dalam membangunkan perniagaan,’’ ujarnya.

1 comment:

Kepten Ramli Kardi said...

Mus sama commisioned dgn saya