Monday, November 9, 2009

BUDAYA PONTENG SEKOLAH SEMAKIN PARAH

Cuti penggal persekolahan hampir tiba. Peperiksaan akhir tahun dan PMR sudah selesai. Hanya pelajar tingkatan 5 dan 6 masih berhempas pulas untuk menghadapi peperiksaan SPM dan STPM minggu depan.

Tapi yang memedihkan mata saya pagi tadi ramai pelajar beruniform melepak di Restoran Nainas di Bandar Puchong Jaya, ketika ramai rakan-rakan mereka berada di dalam kelas. Keadaan itu jika tidak dibendung akan memberi kesan negatif terhadap masa depan masyarakat.

Suasana itu bukan baru berlaku sekarang. Ia sudah berlarutan lama dulu tetapi jumlah pelajarnya tidak ramai. Bagaimanapun dengan tamatnya musim peperiksaan, suasana restoran itu bagaikan kantin sekolah.

Saya bersama seorang bapa yang kebetulan minum di restoran itu pernah mendekati dan memberi nasihat kepada sekumpulan pelajar yang melepak, tetapi tiada kesan.

Pemilik restoran itu juga telah dinasihati mengenai gejala ponteng sekolah tapi ia diterima bagaikan acuh tak acuh.

Masalah di Puchong itu sering juga berlaku di tempat-tempat lain. Malah pihak media juga sering mempaparkannya. Namun kerana tiada sokongan daripada ibubapa dan pihak sekolah, budaya ponteng sekolah akan terus berlaku dan akan semakin parah – dilakukan tanpa segan silu secara terbuka.

1 comment:

Anonymous said...

anak tuan pun kaki ponteng di bukit jalil masa sekolah di setapak