Wednesday, August 22, 2007

JADI WARGA KAMPUNG BARU


(Antara rumah tradisi yang dijadikan restoran)

(Pintu utama Masjik Jamek Kg Baru)

Sejak emak dan bapak menerima rawatan di Pusat Perubatan Kampung Baru (KBMC), hospital ini telah menjadi rumah kedua kami. Masyarakat pekedai dan jemaah Masjid Jamek Kampung Baru pula sudah menjadi seperti masyarakat kampung saya di Bagan Datoh.

Kedudukan KBMC yang berhadapan pintu besar Masjid Jamek menyenangkan waris pesakit, pekerja hospital dan doktor-doktor menyertai jemaah setiap kali waktu solat tiba.

Saya yang sering menemani emak dan bapak di KBMC seolah-olah berada berdekatan Masjid Nabi di Madinah atau Masjidil Haram di Makkah. Setiap kali azan berkumandang, berduyun-duyun mereka menuju masjid meninggalkan pekerjaan masing-masing.


Kampung Baru adalah satu-satunya kampung tradisi Melayu yang berada di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. Ia telah ditubuhkan pada tahun 1920-an oleh kerajaan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan negeri Selangor, iaitu semasa rancangan pembangunan semula Kuala Lumpur dari sebuah kampung lombong timah kepada sebuah bandar utama.

Hari ini, Kampung Baru menjadi sebuah kampung Melayu moden. Beberapa rumah berkayu telah ditukar kepada rumah batu-bata. Namun, masih ada lagi beberapa rumah tradisi yang kekal.

Banyak rumah sudah ditukar menjadi kedai-kedai dan restoran. Laman-laman rumah pula menjadi kunjungan pelanggan untuk menikmati pelbagai juadah.

Rumah banglo pusaka keluarga Mohsin Abdullah (Ketua Editor NTV7) yang berada berhampiran masjid yang biasa saya kunjungi ketika zaman reformasi dulu, kini juga sudah bertukar wajah. Di lamannya kini terdapat sebuah replika kapal yang digunakan sebagai dapur dan kaunter bayaran sebuah restoran masakan barat.

Restoran-restoran baru bagaikan cendawan tumbuh, antaranya Restoran Wong Solo, yang mempunyai lebih 40 rangkaiannya di Indonesia.

Selain itu terdapat Kafe Roti Arab Baladi milik ‘orang Perlis’ yang sekali rasa hendak lagi. Di seberang jalan bertentangan dengan mimbar masjid terdapat Restoran masakan Minang kepunyaan anak saudara tukang jahit dan pelakon Den Wahab. Restoran terbuka masakan Siam, Tom Yam 3000 juga baru dibuka berhadapan Kafe Roti Arab.

Bagi mereka yang menemani saudara-mara yang sakit di KBMC, lupakan sajelah untuk mengamalkan ‘diet’.

1 comment:

Anonymous said...

Waras yo wong Bagan Datoh... biyen rasane bareng2 Roformasi neng Kg Baru iki...