Saturday, August 25, 2007

KAKANG (1)

Perjalanan Anak Lanang sebagai ahli politik berliku-liku. Untuk mencapai kemuncak dalam karier tidak mudah dan amat berbeza jalannya dengan kawan lain.

Ada kawan Anak Lanang yang baru setahun jagung masuk politik sudah naik ke puncak. Tapi rapuh dan jatuh walaupun ditiup angin sepoi-sepoi bahasa.

Ada kawan Anak Lanang menikamnya dari belakang. Untuk mendapatkan tempat di barisan kepimpinan, kawan itu sangggup menipu, menggunakan wang dan memburukannya. Tapi orang macam ini dapat jugak jadi menteri pasal pandai guna ‘senjata’.

Anak Lanang walaupun dah jadi Ketua Sayap parti masih macam itu juga. Kawan-kawan seangkatan dah jadi menteri kanan, dia masih jadi orang nombor dua di kementerian tak glamour, itupun kena kongsi jawatan.

Pemimpinnya mungkin terlepas pandang atau termakan nasihat mereka yang berkepentingan. Tapi ahli-ahli parti mungkin ada pertimbangan mereka sendiri dan terus memilih Anak Lanang menjadi sebahagian pemimpin mereka.

Apapun tugas dan tanggungjawab Anak Lanang untuk membela bangsa harus diteruskan. Walaupun satu ketika dulu pernah dibenamkan ke dalam lumpur oleh ketua sendiri kerana tidak sehaluan, namun itu tidak mematahkan semangatnya. Sekarang ketuanya semacam jilat ludah sendiri dan lumpur sudah terpalik ke mukanya.

Semasa dibenam dalam lumpur dahulu tiada siapa berani mendekatkan diri dengan Anak Lanang. Baru dia tahu siapa kawan dan siapa lawan, yang tinggal bersama-samanya hanyalah keluarga dan adik-beradik. Kerana hakikatnya semut hanya sukakan gula.

Pernah Anak Lanang putus harapan dan tidak mahu meneruskan perjuangan. Tetapi akhirnya akur dengan liku-liku perjuangan yang perlu ditempuh.

No comments: