Saturday, June 23, 2007

RM90 JUTA UNTUK SEMUA DAERAH DI SELANGOR


90 juta ringggit - itu jumlah yang disalurkan kepada sembilan daerah di Selangor bagi menunaikan janji pilihan raya dan kemudahan infrastruktur.

Peruntukan khas kerajaan negeri Selangor itu perlu diselesaikan sebelum akhir Disember tahun ini. Ia disalurkan kepada semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional

Jika dihitung, setiap daerah akan mendapat peruntukan 10 juta ringgit. Nampak banyak tetapi tidak mencukupi.

Bagi daerah yang tidak mempunyai banyak kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN), ADUNnya boleh tersenyum lebar. Rata-rata setiap DUN mendapat lebih satu juta ringgit peruntukan.

Lebih menguntungkan lagi, bagi kawasan DUN yang terletak di dua daerah. Kawasan DUN seperti itu mendapat dua peruntukan. Dato’ Salamon Selamat (ADUN Batu Tiga) misalnya mendapat peruntukan dari daerah Petaling dan Klang.

Bagi ADUN lain di daerah Petaling mereka terpaksa garu kepala. Ada 14 DUN di daerah itu, antaranya Sri Serdang (Dato Dr Satim), Kota Damansara (Dato Mokhtar Dahlan), Seri Setia (Datin Paduka Seripah Noli) dan Kinrara (Dr Kow Cheong Wei). Mereka hanya mendapat RM714 ribu untuk disalurkan kepada kawasan masing-masing.

Daerah Petaling cuba juga meminta peruntukan itu ditambah, tetapi tidak dilayan oleh Menteri Besar. Alasannya kerana daerah Petaling juga mempunyai peruntukan besar daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) iaitu Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Majlis Bandaraya Petaling Jaya(MBPJ) dan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ).

Peruntukan sebanyak RM714 ribu kepada DUN di Petaling perlu disalurkan segera. Oleh itu semua Pejabat ADUN perlu menghantar senarai projek, nama kontraktor dan kos projek kepada Pejabat Daerah Dan Tanah Petaling dalam tempoh dua minggu, selepas tarikh Mesyuarat Pembangunan semalam.

Pertama kali mewakili YB Dato’ pada mesyuarat itu bersama-sama ADUN yang lain banyak juga pendedahan diterima. Walaupun diri terasa kecil berbanding semua ADUN yang hadir, tetapi daripada perbincangan itu, mereka dilihat tidaklah terlalu pandai daripada saya.

No comments: