Thursday, June 21, 2007

FRIENDS WORLDWIDE


Abdul Rashid Ahmad dan Shahrein Zainal Abidin bukanlah nama yang besar di dalam dunia perniagaan khususnya bidang pengiklanan dan komunikasi. Namun berkat kegigihan dua sahabat ini, mereka kini semakin hampir untuk duduk sebarisan dengan tokoh Melayu di dunia korporat.

Syarikat mereka, Friends Advertising and Communications Sdn Bhd (Friends Worldwide) antara yang digeruni oleh pesaing antarabangsanya yang bertapak di negara ini.

Setahun lalu syarikat itu mengumumkan pelebaran sayapnya ke beberapa negara ASEAN.

Beberapa perjanjian kerjasama turut ditandatangani. Antaranya dengan PT Fortune Indonesia, Tropical Communications (Singapore) Pte Ltd dan beberapa rakan kongsi di Manila, Bangkok dan Vientiane.

Rashid yang berperanan sebagai Pengarah Eksekutif dan Shahrein sebagai Pengarah Urusan Kumpulan bekerja keras untuk mencapai sasaran jumlah kutipan syarikat iaitu diantara RM32 juta dan RM34 juta ringgit sehingga Julai ini.

Dan bagi mencapai matlamat itu, mereka disertai Shahar Noor sebagai Pengerusi Eksekutif.

Tahun sebelum ini kutipan tahunan syarikat meningkat sehingga RM26 juta. Pengiklanan ‘above the line’ menyumbang 70% kepada kutipan tahunan syarikat.

Mereka kini boleh berbangga kerana memiliki bangunan sendiri di sebidang tanah bekas banglo di Jalan Tun Razak.

Rashid dan Shahrein yang saya kenali adalah manusia yang ‘humble’ tetapi kuat bekerja. Shahrein yang lebih muda daripada saya, sama-sama belajar sambilan di Institut Perhubungan Raya Malaysia (IPRM) pada pertengahan tahun 80an.

Manakala Rashid yang seusia dengan saya, mempunyai pengalaman yang sangat luas dalam bidang berkaitan.

Kedua-dua mereka masih berjiran dengan saya. Rashid di Kinrara dan Shahrein di Subang Jaya. Mereka jugalah diantara rakan yang mengunjungi saya ketika saya menjalani pembedahan kecil di Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) beberapa tahun lalu.

Perjalanan kita masih jauh, Brother!

No comments: