Saturday, October 31, 2009

MASIH AMAL SISTEM FEUDAL UNTUK TADBIR SEKOLAH

Tak faham. Setiap tahun perkara yang sama perlu dilakukan. Tiada sistem penyimpanan data dan rekod pelajar yang kemas dan teratur.

Sakit hatipun ada. Setiap tahun ibubapa dikehendaki mengisi butiran peribadi yang sama secara manual. Nama penuh, kad pengenalan, pekerjaan, tangga gaji dan entah apa lagi……

Satu lagi yang memualkan, anak yang sudah masuk tahun kelima dikehendaki mengisi borang kemasukan ke asrama sebagaimana ketika dia menjejaki kaki ke tingkatan satu dahulu.

Kalau perlu cemerlang akademik dan sahsiah diri dan disiplin, itu tak jadi soal sebagai syarat kemasukan semula. Ini yang diminta; borang perlu diserahkan dengan sampul surat dan bersetem, salinan sijil-sijil, salinan sijil lahir dan kad pengenalan pelajar. Dokumen yang sama dulu mana perginya?

Lagi satu yang menjadi menyampah, terpaksa mencari saksi di kalangan penghulu, ketua kampung, pengawa atau pegawai kumpulan A. Ini berlaku setiap tahun di sekolah dan asrama yang sama. Pihak sekolah dan warden tak kenal ke anak didiknya yang sudah tinggal di asrama dan belajar di situ hampir lima tahun?

Apabila isteri menceritakan perkara itu kepada pengetua sebuah sekolah untuk mendapatkan tandatangan sebagai saksi, diapun terkejut beruk. Itu belum terpaksa berbaris di kaunter Pejabat Pos untuk membuat 'money order' bayaran tambahan PIBG sebanyak RM20.

Adakah kaedah ini memang menjadi amalan sekolah-sekolah yang berasrama? Kalau tidak, Kementerian Pelajaran atau Jabatan Agama Islam Selangor yang bertanggungjawab terhadap Sekolah-Sekolah Agama Menengah Tinggi di negeri itu, mengambil inisiatif memantau sistem pentadbir sekolah yang masih mengamalkan sistem feudal ini.

No comments: