Sunday, October 18, 2009

LAPORAN HAJI TV9 BERMULA


Foto Fail : Kumpulan Media 2008

Musim haji bermula. Kali ini Rangkaian Televisyen Kumpulan Mediaprima masih menghantar krew untuk membuat liputan di Tanah suci. Mereka terdiri daripada seorang wartawan diwakili Pengarang Tugasan TV9 (Ghoni Ahmad) dan jurukamera TV3 (Zubir Kassim).

Mereka sudah berlepas ke Makkah pada 15 Oktober lalu dan memulakan laporan semalam (17 Oktober).

Tidak seperti tahun lalu, kali ini Tabung Haji mengenakan bayaran lebih RM12,000 seorang untuk semua kos sepanjang musim haji. Dengan syarat baru itu, RTM tahun ini tidak menghantar wakilnya ke sana. Dan kumpulan Mediaprima juga dikatakan menimbang untuk menjadikan krew ini sebagai kumpulan terakhir bersama Tabung Haji.

Tahun-tahun sebelum ini Tabung Haji bersifat pemurah dan bertolak ansur untuk melaksanakan tanggungjawab sosial bersama.

Dengan liputan media yang meluas diberikan kepada Tabung Haji, dan ruang akhbar dan masa siaran yang percuma diberikan bagi laporan haji setiap hari, kini Tabung Haji masih rela untuk mengenakan bayaran itu.

Namun demi faedah jemaah haji dan keluarga yang ditinggalkan, TV9 dan TV3 masih sanggup mengetepikan semua kekangan itu bagi melaporkan perkembangan jemaah haji di Madinah, Makkah, Arafah dan Mina.

Semuga usaha kami diberkati Allah.

No comments: