Friday, October 9, 2009

RAKYAT MALAYSIA MEMANG BAIK

Tatkala kebanyakan sukarelawan asing lain mula meninggalkan Sumatera Barat, pasukan Malaysia masih aktif membantu. Keikhlasan Malaysia membuktikan semangat persaudaraan rakyat negara ini tetap tinggi tanpa mengira kontroversi yang melanda kedua-dua negara sebelum ini.

Menurut wartawan Berita TV9, Ahmad Fitri Che Musa yang membuat liputan ke padang, Sumatera Barat sejak 3 Oktober, rata-rata mangsa gempa bumi yang ditemui menyanjung tinggi bantuan daripada Malaysia itu.

Seorang penduduk, Aspendra mengucapkan terima kasih kepada Malaysia kerana sanggup datang membantu mereka.

Amy Hasmawati pula mengakui mereka satu rumpun dengan rakyat Malaysia dan musibah yang melanda di Sumatera Barat turut dirasai oleh rakyat Malaysia. "Kitakan sama-sama Melayu gitu," tambahnya.

Menurut Fitri ketika pencarian korban mangsa gempa dihentikan kerajaan Indonesia, bantuan sukarelawan Malaysia kepada mangsa masih diteruskan.

Pasukan Malaysia disertai anggota mencari dan menyelamat, SMART - petugas Kementerian Kesihatan, Persatuan Bulan Sabit Merah dan anggota tentera tidak serik untuk terus membantu.

Mereka tidak mengenal penat lelah, dan sanggup mendaki bukit dan meredah hutan, semata-mata menyelamatkan mangsa di kawasan pedalaman.

"Pasukan kita tetap akan berada di sini kerana sebagai masyarakat serumpun, kita memenuhi tanggungjawab sosial. Kita masih boleh buat kerja kemanusiaan di sini. Kalau kita tenguk di daerah Pariaman, masih banyak lagi kawasan-kawasan yan g belum mendapat bantuan." jelas Sophian Isswandy Ismail, Ketua Misi Pasukan Bantuan Kemanusiaan Malaysia Ke Padang, Indonesia.

Bagi penduduk Padang, keikhlasan pasukan dari Malaysia membuatkan mereka terharu.
Kesungguhan sukarelawan Malaysia membantu, mengeratkan lagi hubungan kedua-dua negara.
"Selama gempa di sini belum ada yan g memerhatikan kami, kami berterima kasih kepada Malaysia kerana memerhatikan kami." ujar Hava Sitepu yang menjadi mangsa gempa.

(Laporan penuh Fitri dapat diikuti dalam Berita TV9 malam ini)

No comments: