Saturday, October 24, 2009

SIARAN 'BAJET' YANG PALING SUKAR DISEDIAKAN

Bajet 2010 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri siang tadi banyak memberi manfaat kepada rakyat jelata sejajar dengan slogan ‘rakyat diutamakan’.

Namun bagi sebahagian pengamal media terutama kakitangan media elektronik yang terlibat secara langsung menyediakan produksi siaran langsung pembentangan bajet, ia sesuatu yang paling sukar dilakukan.

Biasanya sebelum pembentangan, pegawai dari Perbendaharaan akan membawa salinan teks ucapan diiringi beberapa orang anggota polis ke bilik berita.

Tahun-tahun sebelum ini mereka tiba pada sekitar jam 10 hingga 11 pagi. Namun sejak setahun dua ini mereka semakin lewat tiba. Kelewatan berlaku kerana dikatakan ada beberapa pindaan pada teks ucapan pada saat akhir.

Tetapi tahun ini kelewatan agak keterlaluan iaitu kira-kira jam 12 tengahari.

Tim produksi diketua seorang penerbit kanan semakin gelisah. Grafik, slide dan visual perlu disediakan lebih awal berdasarkan teks ucapan itu.

Tolak masa untuk bersolat Jumaat dan makan tengahari, mereka hanya ada satu setengah jam untuk menyiapkan semua keperluan produksi itu.

Lagi memeningkan kepala mereka bila pegawai Perbendaharan yang datang tahun ini tidak membenarkan mereka yang dikuarintin menyentuh teks ucapan itu, kononya untuk memelihara tahap Embargo.

Walaupun borang menyimpan rahsia di bawah Akta Rahsia Rasmi ditandatangani, kali ini mereka tidak dibenarkan memiliki sesalin teks ucapan itu.

Buat pertama kali sejak puluhan tahun, kandungan teks dibacakan oleh pegawai Perbendaraan untuk diambil nota oleh petugas produksi di bilik tertutup.

Hasilnya, ketika ucapan pembentangan bajet, tiada banyak grafik, slide dan visual dapat disediakan untuk kemudahan penonton.

1 comment:

Komander Ramli said...

anggap ia sebagai sesuatu yang meyeronokan kerana deal with top secrect mission