Sunday, October 5, 2008

PETIKAN


Muhyiddin, yang sebelumnya mendakwa tidak berniat menyinggung Perdana Menteri melainkan mewakili suara akar umbi, kini mendapati 'grand design' ciptaannya mungkin memakan diri kerana petandanya makin jelas tidak ramai dalam MT sendiri yang sealiran dengannya.

Gara-garanya juga Zahid dengan sendirinya semakin tertonjol – apatah lagi jika diambil kira beliau pernah menjadi setiausaha politik Najib selama tujuh tahun untuk terus diyakini kesetiaannya kepada bos lamanya itu di samping bakal wujudnya gandingan lebih bersefahaman.

Lebih daripada itu, bukanlah Zahid yang tertagih-tagih restu ahli MT untuk dicalonkan, sebaliknya ia adalah hasil persetujuan beberapa daripada mereka untuk Menteri Di Jabatan Perdana Menteri itu diberikan 'mandat' bertanding.

Dalam menepati proses peralihan juga, kedua-duanya yang sebaya – Zahid hanya tua beberapa bulan pada usia 55 tahun – dilihat lebih bersesuaian pada ketika selebihnya sama ada sudah menghampiri atau melampaui usia 60 tahun.

Daripada asalnya digembar-gemburkan sebagai calon yang pasti mengisi salah satu kerusi Naib Presiden untuk meninggalkan dua kekosongan selebihnya menjadi perebutan kepada yang lain, Zahid kini merenung lonjakan terbesar dalam kerjaya politiknya.

"Lebih ramai, lebih meriahlah," katanya mengulas perkembangan terbaru itu sambil mempertahankan pengumumannya untuk menawarkan diri bagi jawatan nombor dua, adalah atas jangkaan Najib akan mewarisi kepemimpinan – bukan dengan niat menekan Abdullah agar berundur awal.

Mungkin tidak salah juga untuk mengandaikan penyokong Abdullah akan bekerja kuat untuk Zahid berbanding untuk Muhyiddin.
- Berita Minggu

==========
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid contohnya, beliau pernah menjadi Ketua Pergerakan Pemuda dan Ahli Majlis Tertinggi serta mempunyai latar belakang agama yang baik.

Oleh kerana sejarah UMNO sudah membuktikan bahawa timbalan Presiden tidak semestinya datang daripada Naib Presiden maka tindakan beliau tidak boleh dianggap janggal.

Langkah yang dilakukan Ahmad Zahid untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden sudah pastilah dilihat positif oleh sebahagian pihak kerana beliau sebelum ini disenaraikan antara bintang-bintang paling bersinar untuk menduduki kerusi naib presiden. Tetapi Ahmad Zahid mungkin mempunyai alasan tersendiri termasuklah ''saya telah diminta oleh akar umbi untuk menawarkan diri.''

Selain itu beliau dilihat sentiasa setia kepada ketua dan akan melakukan apa sahaja bagi mempertahankan pemimpin atasannya. Ahmad Zahid juga sudah menempuh perjalanan politik yang agak getir termasuklah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada September 1998 dan cemerlang menerajui Ketua Pemuda UMNO selepas menewaskan tiga menteri yang turut bertanding. Malah di kalangan sesetengah ahli politik mereka menyifatkan beliau seorang yang strategis.
- Mingguan Malaysia

========
Umno leaders are open to the idea of Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi contesting the party's deputy president post.

The strongest support came from Perlis Umno liaison chairman, Datuk Seri Shahidan Kassim.Shahidan said he fully supported Zahid's decision "as we would like to have a younger and more religious generation in the leadership".

"We need younger, more religious people to strengthen Umno because of its internal problems," he said in Kangar yesterday."Zahid is a minister in the Prime Minister's Department in charge of religious affairs. So, with him, it will strengthen the party."

Zahid sprang a surprise on Thursday when he announced that he was offering himself for the deputy president post "in obedience to party grassroots". "They want me to stand." Most other leaders agreed, however, that Zahid could contest any post as long he received enough nominations.
-NST

No comments: