Sunday, December 23, 2007

SUDAH BERSEDIA KE UMNO BERDEPAN PRU KE-12?

Menjelang ‘dry run’ pilihan raya oleh UMNO pada 5 Februari ini masing-masing pemimpin sibuk, terutama di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah yang dikatakan turut 'panas'. Pemimpin yang mengelabapun ada. Kalau ikut prosedur ‘dry run’, banyak benda yang tertinggal.

Mana nak buka bilik gerakan, mana nak susun jentera, mana nak letak nama jawatankuasa, mana nak masukkan data ‘hand bill’, mana nak cari pengundi, mana dan mana dan mana lagi?

Kalau sebelum ini pelaksanaan ‘dry run’ boleh pejam mata, ‘settle’ ikut pintu belakang, tapi kali ini jangan haraplah. Semuanya akan dipantau. Wakil bahagian akan memantau jentera daerah mengundi yang terdiri daripada beberapa cawangan, wakil perhubungan negeri akan turun dan wakil UMNO pusat juga akan meninjau keberkesanan jentera pilihan raya.

Kini ketua cawangan dan ketua daerah mengundi pening kepala, walaupun ‘set-up’nya mudah sahaja. Yang lebih merumitkan jika daerah mengundi mempunyai banyak cawangan dan ahli-ahlinya pula mengundi di pelbagai daerah mengundi.

Jika tiada penyelarasan antara ketua cawangan, ketua wanita cawangan, ketua pemuda dan ketua puteri cawangan terlingkuplah jentera. Peranan ketua wanita sebagai ketua sepuluh amat penting dalam menentukan status pengundi. Kalau ketua cawangan ‘blur’, ketua wanita ‘blur’, pengundi lagi ‘blur’.

Puteri lagi pening kepala. Sehingga tarikh akhir, masih ada lagi ketua daerah mengundi tidak menghantar senarai nama prospek pengundi untuk dimasukkan ke dalam data ‘hand bill’.

Namun ‘dry run’ pada minggu pertama tahun 2008 ini, akan menentukan keberkesanan jentera pilihan raya UMNO keseluruhannya. Walaupun peratusan yang perlu keluar mengundi hanya ditetapkan 10%, ia mempunyai implikasi dalam menentukan kesiap-siagaan UMNO dalam menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 nanti.

Selepas ini baru dapat ditentukan, sudah bersediakah hulubalang dan bala tentera UMNO untuk berjuang?

No comments: