Tuesday, December 25, 2007

ISU YANG BERBEZA TETAPI SAMA

(Kali ini saya hanya ingin berkongsi maklumat dengan anda berhubung dua situasi di bawah.

Pertama, kenyataan Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu berhubung pembinaan dan perobohan kuil yang dilaporkan oleh Bernama dan kebanyakkan media hari ini.

Kedua, surat daripada Jawatankuasa pembinaan surau di Kajang Prima, Selangor yang dihantar kepada pemimpin politik dan salinannya kepada kebanyakkan media. Sebelum ini, isu pembinaan surau di taman perumahan itu telah beberapa kali disiarkan di media).


MIC AKAN KEMUKA LAPORAN MENGENAI PEROBOHAN KUIL

KUALA LUMPUR: Kerajaan telahpun meminta MIC untuk terus memantau semua kuil Hindu di negara ini dan membentangkan laporan status secara berkala kepada Kabinet.

Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu berkata Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu MIC mengemukakan kepada beliau dan Kabinet senarai kuil yang mungkin perlu dirobohkan kerana pelbagai sebab.

"Memandangkan kuil merupakan perkara yang sensitif, pendekatan baru diperlukan bagi menyelesaikan isu itu dan MIC akan memikul sepenuhnya tanggungjawab itu," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Samy Vellu berkata beliau akan pergi ke semua negeri tidak lama lagi bagi membolehkan beliau menyediakan laporan mengenai jumlah kuil di negara ini dan masalah yang ada untuk dibentangkan kepada Kabinet.

"Mula-mula sekali kami akan mengenal pasti kuil yang dibina secara haram dan menyemak statusnya. Kami ingin tahu jika ada sebarang langkah untuk meroboh atau memindahkannya," kata beliau.

Samy Vellu, yang juga Menteri Kerja Raya, berkata beliau telah meminta Ketua MIC Wilayah Persekutuan Datuk M. Saravanan dan Exco Kerajaan Selangor Kamala Ganapathy supaya mengadakan perjumpaan membabitkan ketua kuil di negeri masing-masing.

Beliau berkata antara objektif perjumpaan seperti itu ialah untuk mengesahkan status tanah tempat kuil itu dibina; untuk melindungi rizab tanah di semua kawasan pembangunan perumahan baru dan memohon pendaftaran semua kuil.

"Apa yang lebih penting ialah tapak alternatif yang sesuai perlu diperuntukkan terlebih dahulu sebelum manamana kuil dipindahkan," katanya, sambil menambah perjumpaan di Wilayah Persekutuan dan Selangor masingmasing akan dihadiri oleh 780 dan 870 ketua kuil.

Samy Vellu berkata perjumpaan yang serupa akan dikelolakan di negeri lain, dengan tiga perjumpaan dijadual diadakan di Perak. Beliau akan mempengerusikan kesemua perjumpaan itu.

"Saya akan meneliti semua perkara yang mempunyai kaitan dengan kuil bagi memastikan tiada kuil yang dirobohkan di masa depan. Sekiranya perlu dirobohkan, tapak alternatif yang sesuai mesti dicari supaya penganut agama Hindu boleh terus bersembahyang," katanya.Beliau berkata tiada kuil, sama ada dibina secara sah atau haram, boleh dirobohkan tanpa berbincang terlebih dahulu dengan MIC.
BERNAMA


JAWATANKUASA PEMBINAAN SURAU AL-SYAKIRIN MAHU KEADILAN

Sent: Sunday, December 23, 2007 1:01 PM
Subject: Majlis Korban & Aqiqah anjuran Surau Al-Syakirin, Kajang Prima pada 22/12/2007

Assalamualaikum,
Alhamdulliah, semalam kami berjaya menjalankan ibadah korban walaupun menghadapi gangguan daripada golongan yang cuba menghalang kami menunaikan tanggungjawab kami kepada agama Islam.


Di sini kami berikan fakta - fakta yang berlaku untuk tindakan & renungan kepada pihak yang mempunyai kuasa supaya berbuat sesuatu sebelum "cempedak menjadi nangka".

1. Tahukah anda, hanya di Kajang Prima untuk melakukan ibadah korban perlu memohon permit walhal satu malaysia juga melakukan ibadah korban tetapi terlupa memohon permit polis. Alhamdulliah, permit polis telah diluluskan oleh OCPD Hulu Langat. Kenapa Kajang Prima sungguh istimewa? Kajang Prima terletak di negara China atau India kah?

2. Tahukan anda, sungguhpun permit polis diperolehi tetapi tetap bermasalah. Beberapa panggilan telah dibuat ke Balai Polis Kajang oleh orang kafir untuk menghalang kami menjalankan ibadah korban, TAHNIAH kepada polis kerana tidak melayan perkara remeh temeh. Bukan ini negara Islam dimana hak menjalankan kegiatan agama dijamin oleh perlembagaan?? Bukan kah gitu....

3. Tahukan anda, seorang kafir cuba memprovoke kami dengan memberi alasan penanaman sisa korban dikatakan mencemarkan alam (dah macam alasan yang digunakan oleh org kafir semasa menentang tanah perkuburan Kota Kemuning ajo).

Sebaliknya orang kafir ini dgn bongkak, mengarahkan kami melakukan ibadah korban di sekolah. Sedangkan orang kafir tidak pernah bertimbang rasa dimana mereka biarkan anjing-anjing peliharan berak di tamam & kawasan lapang dimana kawasan ini dikongsi oleh semua masyarakat.

Pokok - pokok digunakan untuk menambat anjing - anjing mereka sedang perkara ini dilarang dalam undang - undang pihak berkuasa tempatan, mereka tidak pernah kesah pun tentang isu ini kepada jiran - jiran islam & MPKj pun tak ambil tindakan. Dah jadi "Aiman tak kesah" ajo.

Apa org kafir ini ingat negara ini negara bapak dia kah....Bukan kah kita telah diajar supaya memastikan sisa - sisa daging korban & aqiqah harus diuruskan & ditanam dgn sempurna seperti sunah nabi kita, bodoh sangat kah penduduk Islam kajang Prima...Hanya Allah yang tau...

4. Tahukah anda, kami terpaksa mendirikan khemah di jalan kosong semata - mata untuk mendirikan solat dan mengadakan kenduri daging aqiqah. Beginilah realitinya kehidupan penduduk Kajang Prima yang tidak mempunyai surau sebagai pusat aktiviti keagamaan & kebajikan untuk masyarakat Islam.

Inilah realiti keharmonian kaum yang wujud di sebuah taman yang bernama TAMAN KAJANG PRIMA. Taman yang awalnya mempunyai tapak masjid kemudian diambil untuk pembinaan masjid, lepas itu mempunyai tapak surau kemudian ditarik balik hanya kerana bantahan orang kafir & akhirnya hilang semuanya dan merempat untuk menunaikan kegiatan ibadah.Ini lah cerita orang yang mempunyai tanah luas utk rumah ibadat akhirnya sekangkang kera pun tiada.

Cuma kesah yang berbeza, yang haram pon dapat ganti 10 ribu kaki persegi. Itulah beza yang halal & yang haram. Terima kasih!!! Janji hanya tinggal janji...Adakah ini konsep "Islam Hadhari"???Sekian, segala yang baik datangnya daripada Allah dan kelemahan itu datangnya daripada kami, wasallam.

No comments: