Tuesday, December 8, 2009

KETUANAN MELAYU AKAN HILANG JIKA TIDAK DIPERTAHAN


Di sebalik pelbagai reaksi membantah tindakan pemimpin DAP mempersoalkan perihal ketuanan Melayu, parti itu bertegas akan terus membangkitkan dasar itu yang disifatkan tidak adil untuk bangsa-bangsa lain.

Perkara itu ditegaskan Naib Pengerusi DAP, N. Kulasegaran sambil disokong Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham hari ini.

Kulasegaran mendakwa, tindakan beliau membangkitkan isu tersebut di Dewan Rakyat baru-baru ini adalah kerana bimbang tentang masa depan hubungan antara kaum di negara ini.
Katanya, beliau tidak faham mengapa setelah bertahun lamanya masih ada kelompok manusia percaya kepada warna kulit atau penampilan yang lebih tinggi daripada satu kaum yang lain.

''Pandangan saya polisi ketuanan Melayu bertentangan dengan 1Malaysia dan tidak mencerminkan kesejahteraan rakyat negara ini dan sebab itu soalan saya sama ada parti politik MCA, Gerakan turut bersetuju dengan polisi itu," katanya.

Bercakap kepada pemberita di lobi Parlimen, Ahli Parlimen Ipoh Barat itu juga menegaskan beliau tidak akan melepaskan kerakyatan Malaysia dan pulang ke India seperti yang dituntut Gagasan Melayu Perak (GMP) dalam demonstrasi mereka Sabtu lalu.

''Awak (media) pergi beritahu mereka (GMP) saya tidak akan serahkan kerakyatan, saya rakyat Malaysia sepenuhnya dan satu lagi, saya tak takut sesiapa pun," tegasnya.

Gagasan Melayu Perak (GMP) Sabtu lalu menyerahkan memorandum kepada Kulasegaran dengan menggesa beliau mempertahankan hak-hak orang Melayu seperti yang termaktub di dalam perlembagaan negara.

Menurut GMP, mereka kecewa dengan tindakan DAP yang tidak henti-henti mempersoalkan hak ketuanan Melayu termasuk terbaru oleh Kulasegaran sehingga menimbulkan perasaan tidak tenang di kalangan orang Melayu.

Sementara itu, Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham ketika mengulas isu yang sama berkata, desakan GMP supaya Kulasegaran meninggalkan negara ini dan pulang ke India adalah pandangan kumpulan Melayu ekstrem dan berbaur hasutan.

Sehubungan itu, katanya, gesaan ekstrem pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu harus dikecam oleh semua parti politik termasuk UMNO dan Barisan Nasional (BN) supaya dapat diwujudkan budaya politik yang lebih sihat.

''Isu ketuanan Melayu tidak patut diteruskan kerana bila kita cakap tentang ketuanan sesuatu bangsa sahaja, ini menunjukkan bangsa lain tidak penting.

''Sedangkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (Mursyidul Am Pas) kata kita semua datang daripada satu, Adam dan Hawa.

''Dan pada saya sebelum kita Kristian, Hindu atau Muslim kita adalah manusia dahulu. Agama dan bangsa datang selepas itu dan untuk mewujudkan kedamaian kita kena layan manusia lain seperti mana kita nak orang layan kita," ujarnya.
-Utusan

No comments: