Friday, December 11, 2009

EMAK

Emak masih sakit dan terlantar di katil. Setiap hari emak ditemani dua jururawat terlatih dari Bandung. Nanang hanya dapat menemani emak setiap bulan setelah bergilir-gilir bersama adik-beradik lain yang balik kampung setiap minggu.

Disebabkan kekangan kerja Nanang berasa tidak puas untuk menemani emak untuk beberapa jam setiap bulan. Emak sanggup memandi dan membasuh najis Nanang ketika kecil. Kini bila emak terlantar Nanang tidak berpeluang untuk melakukan perkara yang sama.

Setiap kali pulang, Nanang dan isteri akan berada di sisinya mengambil tempat jururawat merawat emak. Namun Nanang masih lemah, tidak berupaya memandikan emak dan membersihkan najisnya.

Tidak seperti adik-beradik lain, Nanang hanya sebagai penumpang untuk membiayai perubatan emak walaupun bercita-cita besar untuk melakukan semua itu. Rezekinya setakat gaji bulanan dan belum diberi peluang untuk mendapat rezeki lebih.

Tapi bagi Nanang duit banyak bukan segala-galanya. Yang penting Nanang diberi banyak rezeki masa untuk mengunjungi emak dan bapak di kampung. Nanang tidak akan sekali-kali menswastakan kepada anak-anak dan orang lain untuk menjaga emak bila duit banyak.

Nanang mahu tugas menjaga emak dikongsi oleh isteri dan anak-anaknya. Itu sebab setiap kali giliran menjaga emak Nanang akan membawa seisi keluarga balik kampung.

Nanang tak mahu bila dia sibuk, anak-anakpun ikut sibuk dan tak mahu menjenguk nenek dan datuk di kampung.

5 comments:

Komander Ramli said...

Man...teruskan niat luhurmu

azroy8778 said...

Semoga Embah mendapat perhatian dan kasih sayang dari anak-anak serta cucu-cucu yang juga tidak putus2 mendoakan agar segera sembuh spt sediakala.. Amiin.

Anonymous said...

jgn bersedih..lakukn kerana Allah. doakan yg terbaik untuknya...kami semua mendoakan smga leklook tdk berputus asa dan mnjadi anak yg terbaik drpd adikberadik yg lain.

Anonymous said...

jgn bersedih..lakukn kerana Allah. doakan yg terbaik untuknya...kami semua mendoakan smga leklook tdk berputus asa dan mnjadi anak yg terbaik drpd adikberadik yg lain.

leklook said...

Terima kasih semua.