Monday, June 30, 2008

ISU BERSERBAN KETIKA BERMOTOSIKAL SEMAKIN PANAS

Berita TV9 malam tadi menyiarkan isu pemakaian serban oleh pelajar-pelajar institut pengajian Islam di Kelantan. Isu ini timbul apabila seorang pelajarnya ditahan polis kerana memakai serban dan tidak mengenakan topi keledar (helmet) ketika menonggang motosikal.

Kes itu masih dalam perbicaraan di mahkamah dan akan disambung pada 21 Julai depan. Namun pihak polis di Kelantan dengan budibicara mereka melonggarkan undang-undang itu untuk sementara.

Pelbagai pandangan timbul.

Undang-undang terkecuali hanya kepada Pak Haji atau Hajjah yang sudah pergi menunaikan Haji serta masyarakat Sikhs (Singh), dan bukan golongan remaja termasuk pelajar-pelajar berkenaan.

Namun Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali mempersoalkan mengapa anak-anak 'singh' masih dibenarkan. Dan beliau akan membawa isu berkenaan ke Parlimen. Manakala seorang guru di sebuah pondok di Kota Baharu menegaskan pemakaian serban adalah sunnah Rasullulah, dan mengapa perlu ditegah.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim sebelum ini berkata jika mahu pemakaian serban dibenarkan ke atas pelajar berkenaan atau individu lain, undang-undang harus dipinda. Dan menurutnya setakat ini kerajaan belum berhasrat untuk melakukan pindaan itu.

Isu yang dilaporkan itu turut mendapat perhatian beberapa penonton TV9 termasuk seorang AJK Majlis Keselamatan Jalanraya Selangor. Pandangan beliau di bawah ini juga ada asasnya.

(Email - 2)
Assalamualaikum !
Terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi menyiarkan E mail yang saya kirimkan.


Saya masih tidak faham kerana mereka masih mengutarakan perkara sunat pemakaian serban bukanya wajib. Menjaga kepala dan nyawa adalah lebih wajib. Apa yang penting kita lebih mementingkan keselamatan mereka, yang sudah pasti kurang kesedaran tentang keselamatan diri yang perlu diutamakan.

Mungkin perlu ada pendekatan yang boleh diambil, di mana para pelajar ini boleh dibantu dengan kempen pemakaian topi keledar yang dilaksanakan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia.

Helmet telah diberi secara percuma kepada penduduk luar bandar semasa kempen Pemakaian Topi keledar Di luar Bandar Negeri Selangor tahun lalu.

Mereka ini masih mentah dan perlukan didikan bukan sahaja dari sudut agama malah dari sudut keselamatan terutama Keselamatan Jalan Raya. Didikan boleh diberikan dengan kita mendekati mereka tentang pentingnya pemakaian topi keledar dalam bentuk ceramah. bagi diri saya, tidak keberatan untuk membantu.

Untuk maklumat lanjut Sdr M. Lokman boleh hubungi JKJRM Putrajaya di Kementerian Pengangkutan. Ketua Pengarahnya Y.B. Datuk Suret Singh.Saya takut isu ini boleh dijadikan isu politik oleh pihak tertentu serta perkauman dan lebih banyak negative daripada positive.

Note : anak-anak kaum Singh dan Singh dewasa yang pakai turban susah pakai helmet kerana ada tonchet (lilitan rambut di kepala). kita mesti hormati mereka malahan belum ada ciptaan helmet khas untuk mereka.

Tetapi berbeza di UK mereka wajib memakai helmet walau dalam apa jua keadaan.Semoga usaha kita untuk mendidik boleh menyelamatkan mereka yang menggunakan jalan raya setiap hari. Mendidik bukan dalam bentuk saman.

Sekian, Terima kasih

Yang Benar
MOHD RAWI OMAR
Chief Instructor Advanced Motorcycle Riding Training
Merangkap - AJK Tetap Majlis Keselamatan Jalan Raya N. Selangor.

(Email 1)

Penerbit Berita TV 9
Jam 8 malam
28 Jun 2008

Tuan,

Merujuk perkara di atas saya terpanggil untuk menerangkan apa yang telah diutarakan oleh Menteri Berkenaan yang mengulas penguatkuasaan Pemakaian Topi Keledar yang menyatakan Haji, Hajah, Singh wajib memakai Topi keledar bila menunggang motosikal di atas jalan di Malaysia.

Sepatutnya menteri berkenaan merujuk dahulu kepada Road Transport Rule 1959 atau Ordinan Lalulintas 1959. Kewajipan pemakaian topi keledar oleh penunggang dan pembonceng motosikal telah diwartakan pada 1 Mac 1973 ( Motorcycle Safety Helmet Rules 1973 ) P.U (A) 43/1973*. di mana setiap penunggang dan pembonceng wajib memakai topi keledar bila berada di atas jalan.

Walau bagaimana pun pindaan telah dibuat pada 1975 ( Exemption Notification 1975 ) P.U.(B) 23/1975. yang memberikan kebenaran, tidak perlu memakai topi keledar bila menunggang dan berada di atas jalan kepada (a) Haji, Hajjah dan Lebai yang memakai serban dan (b) Sikhs yang memakai turban.

Oleh itu mulai awal tahun 1975 semua yang disebut tadi dikecualikan daripada memakai topi keledar kepada yang origenal Haji dan Hajjah serta Lebai yang sah sahaja telah menunaikanya di Mekah dan Kaum Sikhs yang origenal sahaja. ( Mesti pakai serban bukan songkok haji ).

Saya ingin menasihatkan kepada adik-adik yang cuba mencabar undang-undang supaya kembali memuhasabah diri bahawa pemakaian topi keledar adalah untuk keselamatan mereka sendiri dan dalam ugama kita, Islam juga melarang kita melanggar undang-undang dunia seperti undang-undang jalan raya yang diwartakan untuk keselamatan semua umat manusia di Malaysia.

Islam melarang mendedahkan diri kepada bahaya iaitu bila berada di atas jalan yang mempunyai beribu-ribu jenis bahaya yang sentiasa menunggu untuk membinasakan kita. Ingat dari stastik menunjukkan kemalangan maut membabitkan penunggang motosikal adalah 70% kecederaan di kepala.

Saya sering mengutarakan perkara ini kerana saya sendiri penunggang motosikal.

Sekian, Harap maklum

MOHD RAWI OMAR
Chief InstructorAdvanced Motorcycle Riding Training
Merangkap - Ahli Jawatankuasa Tetap Majlis Keselamatan Jalan Raya Negeri Selangor.(MKJRS)

1 comment:

Kepten Ramli Kardi said...

Man, sebenarnya aku dah menyampah dengan titik bengik perkara yang remeh temeh dan kurang bijak ini.

PAKAILAH TOPI KELEDAR UNTUK KESELAMATAN.SEKURANG KURANGNYA KEPALA TUH TAK HANCUR BILA JATUH MOTOSIKAL..ITU SAHAJA....TAK PAYAH PERGI BINCANG JAUH JAUH...ORANG NAIK RAKIT PUNH SEKARANG PAKAI TOPI KESELAMATAN