Saturday, June 21, 2008

SENJATA DAN PELURU HABIS DALAM SIMPANAN

(Menjelang Mesyuarat Agung Cawangan)

Angin perubahan semakin kencang. Kalau dulu untuk mengadakan mesyuarat agung cawangan tidak sukar, kini ia dirasakan semakin tidak mudah.

Malah ada sesetengah ketua cawangan masih tidur dan tak bangun-bangun lagi. Manakala yang lain telah menghilang entah ke mana? Apa lagi yang hendak diharap kepada Pemuda dan Puteri yang sebelum inipun susah untuk mendapatkan korum.

Menjelang mesyuarat agung cawangan Julai depan Ketua Bahagian terpaksa berhempas pulas. Yang tidak cukup masa untuk buat kerja ialah Setiausaha Bahagian. Tapi kadang-kadang Setiausahapun hilang jugak. Tinggallah dua tiga orang jawatankuasa pengurusan parti peringkat bahagian melaksanakan tugas yang belum pernah terlalu mencabar seperti sekarang.

Ada sesetengah cawangan pula menghadapi masalah baru. Tapak pejabat dan bilik gerakan cawangan menghadapi tindakan dihalau oleh tuan tanah kedayung. Kini semakin terkapai-kapai tak tentu haluan.

Dahan tempat berpaut sudah hilang. Zaman bahagia sudah berlalu. Hanya tinggal sisa-sisa semangat juang yang semakin luntur.

Pemimpin atasan perlu turun padang untuk meninjau dan memberikan suntikan baru. Inilah sebenarnya permulaan perjuangan. Selama ini mereka sudah tersalah perhitungan kerana latihan yang dihadapi telah disalah tafsir sebagai berada di medan pertempuran. Maka habislah senjata dan peluru dalam simpanan.

Foto hiasan : Mesyuarat Agung Cawangan

No comments: