Monday, June 30, 2008

DAKWAAN TERBARU MEWARNAI DUNIA KEWARTAWANAN


Kemelut terbaru terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim memperingatkan kita terhadap tangkapan ke atas beliau 10 tahun lalu di kediamannya di Bukit Damansara.

Kekecohan di hadapan sebuah hotel di Shah Alam semalam seakan sama yang dicetuskan oleh penyokongnya. Namun semalam tiada tangkapan dilakukan kerana Anwar dikatakan disembunyikan di Kedutaan Turki di ibu negara.

Peristiwa 20 September 1998 dirakamkan oleh pelbagai pihak, sama ada di kalangan media atau individu. Kemelut itu berlanjutan sehingga kepada pembicaraan Anwar di mahkamah. TV3 yang membuat liputan secara langsung pada minggu-minggu pertama perbicaraan memenangi anugerah Liputan Secara Langsung terbaik.

Dan kini setelah pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengambilalih daripada Tun Dr Mahathir Mohamad, Anwar dibebaskan. Namun Paklah menafikan pembebasan Anwar hasil daripada kerja tangannya. Begitu juga hari ini, Paklah menafikan sekeras-kerasnya ia adalah konspirasi daripada Barisan Nasional.

Tak tergamak beliau dan rakan-rakannya termasuk timbalannya Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak melakukan perbuatan itu.

Apapun kemelut terbaru ini mewarnai kehidupan wartawan dan media yang membuat liputan serta menyiarkannya. Tak mungkin ada perkataan 'dry' oleh wartawan dan editor dalam seminggu dua ini.

No comments: