Sunday, June 29, 2008

INDIA PENGELUAR PELURU BERPANDU TERPANTAS DI DUNIA

(Bergambar di hadapan Brahmos, di India beberapa tahun lalu)

India adalah antara negara di dunia yang mengeluarkan peralatan pertahanan mendahului negara-negara lain. Selain mampu mengeluarkan pesawat pejuang, India turut mengeluarkan peluru berpandu jarak jauh.

Brahmos adalah peluru berpandu supersonik (supersonic cruise missile) yang berupaya dilancarkan sama ada dari laut dan darat, iaitu dari kapal selam, kapal laut mahupun pesawat udara.

Perkataan BrahMos diambil daripada singkatan nama dua sungai dari dua negara yang bekerjasama mengusahakan pengeluaran peralatan pertahanan itu. Iaitu sungai Brahmaputra di India dan Moskva di Russia.

Syarikat pengeluar peluru berpandu berkenaan iaitu BrahMos Corp. ditubuhkan hasil usahasama diantara Pertubuhan Penyelidikan dan Pembangunan Pertahanan India dan NPO Mashinostroeyenia Russia.


Peluru berpandu Brahmos dihasilkan berdasarkan teknologi peluru berpandu Yakhont dari Russia. Namun pembangunannya dipantau dan dipandu oleh BrahMos Corp.

Dengan kelajuan diantara 2.5 Mach hingga 2.8, ia dikategorikan sebagai peluru berpandu lautan yang paling pantas di dunia. Malah ia tiga setengah kali lebih pantas daripada peluru berpandu supersonik Harpoon dari Amerika Syarikat. Minat Malaysia terhadap keupayaan Brahmos telah dizahirkan melalui lawatan ke India beberapa tahun lalu.

(Satu lagi produk pertahanan India yang sempat ditinjau)

No comments: