Tuesday, November 6, 2007

JADI BIDAN TERJUN


Hari ini saya berkesempatan menjengah studio TV di PWTC sempena Persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO.

Sepanjang perjalanan ke sana dari gerai jualan, ramai kenalan sama ada media dan ahli UMNO menyapa.

Saya terpaksa mengambil masa lama untuk sampai ke studio sementara TV kerana tersekat beberapa kali mengambil peluang berbual dengan mereka. Nasib baik ‘orang rumah’ yang pertama kali mengikuti saya, memahami keadaan itu.

Antara rakan media yang membenarkan saya menjengah ialah rakan-rakan di TV3, RTM, NTV7 dan UMNOtv.

Editor Eksekutif, Shaharuddin Latif antara bos TV3 yang saya temui. Manakala di studio NTV7 saya berkesempatan berbual panjang dengan Editornya, Zainal Epi yang saya kenali lebih 20 tahun lalu ketika bertugas di akhbar The Star.

Namun ketika berada di luar bilik operasi TV3, saya diminta menjadi ‘bidan terjun’ oleh Setiausaha Penerangan UMNO, saudara Nasir Jantan bagi mengiringi Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Muhammad Muhd Taib meninjau bilik operasi TV3.

Ketika lawatan bekas Menteri Besar Selangor itu, tiada bos TV3 berada di sekitar bilik itu kecuali ‘orang kuat’ berita TV3 di Pahang, Khaidir Ahmad.

Namun ketika berbual dan menerangkan sedikit sebanyak operasi berdasarkan pengalaman yang saya alami, saya memberitahu Tan Sri, “saya kini tiada lagi bersama mereka”.

Seorang Penerbit Berita TV3 mengusik ketika saya sedang berbual dengan Shaharuddin, “Tempat jatuh lagi dikenang, ini kan pula tempat…..”

Tapi yang membuat saya pilu apabila Tan Sri Muhammad bertanya “mana dia studio TV9?” Dalam hati saya menjawap, “mungkin bila Republikan atau Demokrat Amerika Syarikat bersidang di Dewan Merdeka”.

No comments: