Saturday, November 17, 2007

ANUGERAH PENYAPU - APA HAL SAMA LU?

Semua orang heboh apabila MB Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo menganugerahkan penyapu kepada PBT yang gagal mencapai sasaran kutipan cukai.

Di Dewan Rakyat, perkara itu turut dibangkitkan. Tidak kurang tokoh-tokoh kesatuan sekerja dan orang perseorangan. TV3 juga tidak ketinggalan cuba memanipulasi isu itu, menyertai beberapa media lain.

Selain yang menyanggah, tidak kurang pula yang memberikan reaksi positif. Ulasan daripada Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Selangor (DPMMS) perlu diambil kira.

Yang Dipertuanya, Tan Sri Rozali Ismail berkata MB Selangor sudah berbincang dan mendapat persetujuan semua jabatan dan setiap Yang Dipertua majlis daerah sejak lebih setahun lalu.

Saya juga berpendirian begitu ketika isu itu mula dihebohkan. MB ketika mengumumkan keputusan itu dulu selepas mensyuarat EXCO, pernah menjelaskan keputusan menganugerah penyapu telah dipersetujui oleh semua pihak berkenaan.

Jadi apa nak dihebohkan? Kalaupun bantahan atau memorendum nak diberikan, mengapa tidak ketika ia mula diumumkan dahulu?

Isu itu ibarat bapak menghukum anak, jiran buat bising. Sebelum melaksanakan hukuman, bapak dan emak yang disertai anak-anak mereka duduk berbincang. Semua setuju dengan hukuman yang akan dilaksanakan.

Apabila seorang anak bersalah dan dihukum dengan denda yang telah dipersetujui keluarga, tiba-tiba jiran di luar bising dan komen hukuman tidak sesuai dan tidak kena. "Apahal pulak kau orang nak buat bising?" kata si bapak.

No comments: