Thursday, July 28, 2011

OPS PASIR 2011 - CATATAN 5











Lawatan sempena Ops Pasir diteruskan dengan mengunjungi masyarakat di Pulau Danawan. 

Pulau Danawan berkeluasan 0.63km persegi dan terletak di garisan Lat 4' 18.39 N dan Long 118' 51.56 E.

Pulau ini mula diterokai oleh Maharaja Mahmud bin Sangkalang dan Panglima Abu Sari bin Goni pada sekitar 1911.

Kedua-dua pemimpin itu berasal dari Derawan, Indonesia. Dan sebagai mengenangkan kampung kelahiran mereka, maka penempatan yang diterokai itu telah dinamakan sebagai Danawan, seakan-akan nama tempat asal mereka.

Kini pulau ini didiami oleh seramai 1400 orang penduduk. kebanyakan mereka adalah sukun kaum Bajau dan hampir keseluruhannya merupakan nelayan tradisonal. Diantara kemudahan prasarana yang ada di pulau ini ialah sekolah rendah, balai raya dan surau.

Pada lawatan kali ini, Menteri Pertahanan bermesra dengan penduduk dan menyertai projek Jiwa Murni dengan mengecat balairaya. Selain itu beliau melakukan lawatan ke lokasi rawatan perubatan dan pergigian yang diberi oleh angkatan tentera secara peecuma.

Selepas menikmati juadah tengah hari bersama penduduk, Datuk Seri Dr Zahid turut  bersama-sama mereka bersolat jumaat di surau. Bacaan khutbah Jumaat disampaikan oleh pegawai agama tentera manakala solat Jumaat diimamkan oleh Datuk Seri Dr Zahid.

Selepas solat jumaat jemaah luar yang terdiri daripada anggota tentera dan rombongan dari Kementerian Pertahanan dan media meneruskan solat Jamak dan Qasar untuk solat Asar. Namun rata-rata penduduk tempatan yang kurang didedahkan dengan solat itu kebingungan walaupun sudah diberitahu untuk tidak menyertai solat berkenaan.

Selepas solat Datuk Seri Dr Zahid menyerahkan sejadah, Al-Quran serta buku-buka agama. Beliau juga menyerahkan sumbangan peribadi untuk membina tandas di surau itu,  yang ketika ini tiada kemudahan berkenaan.

Ketika menyertai rombongan Datuk Seri Najib ke pulau ini tahun 2008, banyak kemudahan masih tidak disediakan. Kini beberapa bangunan lain di sekitar bangunan sekolah sudah wujud termasuk balairaya dan bangunan sistem solar.

Tamat lawatan, dua helikopter Nuri membawa rombongan Menteri Pertahanan yang disertai pegawai kanan tentera dan editor kanan ke Sandakan, manakala kumpulan wartawan dan jurugambar menaiki bot CB-90 TLDM ke jeti Semporna sebelum menaiki pesawat udara C-130 TUDM di Tawau untuk pulang ke Kuala Lumpur.

1 comment:

Anonymous said...

admin,

tolong betulkan ayat tu,

Kedua-dua pemimpin itu berasal dari Derawan, Indonesia. Dan sebagai mengenangkan kampung kelahiran mereka, maka penempatan yang diterokai itu telah dinamakan sebagai Danawan, seakan-akan nama tempat asal mereka.

bukan berasal dari sana. saya kenal rapat dengan keluarga yang admin sebutkan di atas.

terima kasih.