Wednesday, July 27, 2011

OPS PASIR 2011 - CATATAN 4








Ops Pasir adalah singkatan daripada operasi 'Pandanan And Sipadan Island Resort.'

Ia dilancarkan 11 tahun lalu iaitu pada 18 September 2000 setelah aktiviti dan kegiatan perlanunan menjadi-jadi berikutan pergolakan di wilayah selatan Filipina. 

Kegiatan penculikan oleh saki-baki kumpulan Abu Sayyaf semakin membimbangkan penduduk dan pelancong di kawasan itu. Rintitan penculikan di Pulau Sipadan dan Pulau Pandanan di sekitar perairan Semporna itu, kawalan lebih menyeluruh dan bersepadu diwujudkan.

Pada 15 Oktober 2001, mesyuarat kajian semula Ops Pasir memutuskan kawasan tanggungjawab dibahagi kepada dua sektor iaitu utara dan selatan, di bawah 'command' Markas Angkatan Bersama, MAB 2. Ia mengabungkan anggota dan aset daripada tiga cabang ATM, iaitu tentera darat, laut dan udara.

Menurut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Ops Pasir bukan sahaja asas untuk mempertahankan aset negara malah sebagai persediaan bagi menghadapi kemungkinan konflik lebih besar di Laut China Selatan membabitkan tuntutan bertintih beberapa negara.

"Demontrasi yang dipamerkan bagi menunjukan kesiagaan anggota keselamatan yang bertugas di bawah ops pasir ini. Keupayaan dalam demostrasi ini merupakan aspek deteran atau cegah rintang", tambah Panglima Angkatan Bersama, Laksamana Madya Datuk Seri Kamarulzaman Baharuddin.
 
Antara taktik menyelamat tebusan yang digunakan ialah risikan dan tinjauan daripada pasukan PASKAL, serta helah letupan, serangan secara 'fast roping' dan penggunaan bot pemintas.

Dalam pada itu, sistem pengawasan Ops Pasir dilengkapi dengan adanya Joint Regional Commad Centre (JRCC). Sistem pemantauan ini bertindak memberi maklumat dan menghantar visual pada masa sebenar keadaan di kawasan perairan dan daratan yang dipantau.
 
Markas Angkatan Tugas Bersama (MAB2) di Sabah juga turut mengatur-gerak terup tentera darat dengan menduduki dan menguasai 33 penempatan strategik di sekitar perairan yang dipertanggungjawabkan. Ia termasuk 22 penempatan di 20 buah pulau dan sebelas penempatan di persisir 
pantai.

Anggota pasukan yang ditempatkan di kawasan berkenaan bertugas secara bergilir-gilir selama tiga bulan.
 

No comments: