Monday, July 25, 2011

OPS PASIR 2011 - CATATAN 3









Jam 7 pagi, pegawai kanan dan editor kanan menyertai menteri ke kem Kukusan untuk menaiki pesawat Nuri ke Pulau Danawan. 

Manakala sebahagian besar wartawan, jurugambar dan bloggers sudah meninggalkan hotel itu jam 4 pagi lagi menaiki bas ke jeti di Semporna, sebelum menaiki bot ke Pulau Danawan.

Dua pesawat Nuri berlepas ke Pulau Danawan, tiba secara bergilir-gilir di tempat pendaratan di depan pintu kem 22RAMD. Kem ini menempatkan sebahagian anggota rejimen itu yang berkawal di beberapa pulau berhampiran. Manakala sebahagian lagi anggotanya berada di markas pasukan di Semporna.

Setelah disajikan jamuan ringgan, kami dibawa ke jeti berhampiran untuk menaiki bot ke Pulau Siamil bagi menyaksikan demontrasi operasi pembebasan tawanan oleh anggota ATB.

Demontrasi pembebasan membabitkan pesawat Nuri, anggota komando Paskal, Handau dan Gerakhas dapat disaksikan di atas bot yang berlabuh di luar pesisir pulau berkenaan. Bot yang membawa rombongan wartawan dan jurukamera serta blogger turut menyertai kami menyaksikan demontrasi itu.

Ketika saya mengikuti rombongan Datuk Seri Najib dahulu, kami disediakan platform di atas jeti manakala jurukamera ditempatkan di atas platform tinggi di tepi pantai bagi merakamkan aksi demontrasi itu. Penyertaan aset dan agensi keselamatan pula lebih ramai membabitkan pasukan udara PDRM, polis marin dan APMM.

Setelah tamat demontrasi, kami dibawa semula ke Pulau Danawan untuk acara seterusnya.

No comments: