Tuesday, July 12, 2011

'BERSIH'kan TAHI AKU DULU


9 Julai, Sabtu lalu sejarah hitam Kuala Lumpur terlakar lagi. Pencetusnya orang yang sama ketika perhimpunan haram reformasi selepas Anwar Ibrahim disingkir daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Peserta perhimpunan haram puas hati kerana polis dapat menangkap mereka, kerana itu yang diingatkan mereka. Kalau tiada tangkapan tiada isu. Kalau tiada pancutan air dari kenderaan FRU tiada modal untuk diketuk tong kosong dan kalau tiada gas pemedih mata dilepaskan tiada fitnah nak dijaja.

Tidak dapat dibayangkan bagaimana seorang pemimpin berserban dari pantai timur boleh membandingkan perhimpunan sejuta belia di Putrajaya dengan perhimpunan haram mereka di tengah bandaraya. Kalau di Putrajaya boleh, mengapa mereka tidak boleh.

Anak kecil di TADIKApun boleh membezakan dua suasana itu, namun kerana kedangkalan dan sikap taksub membabi-buta - mereka melihat perhimpunan yang menyusahkan rakyat itu sebagai jihad. Yang mati sakit jantung kerana menempah bala menyertai perhimpunan haram dianggap mati syahid. Disanjung bak wira. Anggota polis yang bertungkus lumus memastikan keamanan, disamakan dengan tentera rejim Yahudi.

Kalau aku dapat berak di Pudu Raya ketika itu, mahu rasanya aku campakan tahi aku ke tengah mereka yang berhimpun itu, supaya dapat dibersihkan mereka.

No comments: