Thursday, July 14, 2011

ADAKAH INI HANYA DAKWAAN PEMUDA PAS PERAK?

Kenyataan Media (14 Julai 2011)

KRISIS UMNO PERAK: ZAMBRY HILANG KAWALAN

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak ingin mendedahkan pergelutan dalaman Umno Negeri Perak semangkin parah berikutan kegagalan Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir mengawal serta bertindak matang di dalam memastikan pengurusan Umno Perak atau pentadbiran konsep parti menguasai kerajaan tidak berlaku di dalam Umno / Barisan Nasional (BN) Negeri Perak yang menyebabkan kegusaran Ketua Umno Bahagian yang didedahkan kepada kami oleh sumber-sumber yang hampir dengan Umno Perak.

Akibat kesombongan dan sikap bongkak Datuk Seri Zambry terhadap Ketua Umno Bahagian yang hanya diberikan kedudukan sebagai Ahli Majlis Pihak Kerajaan Tempatan (PBT), menyebabkan Umno Bahagian hilang keyakinan terhadap kepimpinan Datuk Seri Zambry. Malah semasa kehadiran Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Utara Perak baru-baru ini, diambil kesempatan Ketua Umno Bahagian yang menaiki bas bersama Tan Sri Muhyiddin meluahkan perasaan mereka.

Ini termasuk beberapa kalangan EXCO Kerajaan Negeri yang di bawah mereka terdapat Anak Syarikat Kerajaan Negeri hilang fungsi berikutan peranan yang dimainkan Anak Syarikat Kerajaan Negeri melebihi kuasa seorang EXCO Kerajaan Negeri, dedah yang memberikan maklumat tersebut. Malah semua saranan Ketua Umno Bahagian ‘dibakul sampahkan’ oleh Datuk Seri Zambry, disebabkan itu terdapat tiga kumpulan di dalam Umno Perak kini.

Sikap megah di atas keperibadian diri sendiri adalah punca beberapa Ketua Umno Bahagian hilang hormat kepada Datuk Seri Zambry dengan merasakan kerana beliaulah Umno / BN Perak berjaya mentadbir semula Kerajaan Negeri serta kejayaan beliau sebagai Menteri Besar Negeri Perak. Ini termasuk sebagai bukti apabila peranan kewujudan Institut Darul Ridzuan (IDR), Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR) dan YBU Holding secara tidak langusng telah mengambil alih peranan Anak Syarikat sedia ada.

Dimanakah peranan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP), Perbadanan Pertanian Negeri Perak (PPNP) serta potfolio setiap EXCO Kerajaan Negeri yang berkaitan?

Tidakkan peranan IDR, YBUDR dan YBU Holding melebihi berperanan daripada PKNP, PPNP dan seorang EXCO Kerajaan Negeri? Malah Ketua Umno Bahagian yang tidak diberikan peranan merasakan kurang puas hati berikutan tindakan Datuk Seri Zambry tersebut.

Malah Ketua Jabatan Kerajaan juga terkilan dengan beberapa tindakan luar kawalan yang turut dimainkan oleh IDR, YBUDR dan YBU Holding tanpa kawalan oleh Datuk Seri Zambry. Malah sumber memaklumkan, dengan sikap Datuk Seri Zambry tersebut akan menyebabkan Umno / BN Perak akan terus gagal.

Bagi kami, Datuk Seri Zambry boleh bertanyakan kepada semua Ketua Umno Bahagian di dalam Mesyuarat Umno Perak nanti. Sudah pasti usaha bagi menukar Datuk Seri Zambry menjelangnya Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 13 antara perubahan drastik bagi memulihkan Umno Perak yang semangkin tenat.

Kami mengucapkan terima kasih kepada yang menyalurkan maklumat krisis dalaman Umno Perak yang sebenarnya ‘retak menanti belah’ sahaja.

SAFARIZAL SALEH
Penolong Setiausaha,Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

No comments: