Friday, January 22, 2010

CHENNAI MACAM JALAN MASJID INDIA


Chennai atau dulu dikenali sebagai Madras menjadi tumpuan lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak ke India sejak semalam. Lawatan yang dirancang untuk hanya tiga jam berakhir dengan lawatan rasmi selama dua hari.

Saya pernah berkunjung ke Chennai kira-kira empat tahun lalu ketika mengikuti lawatan rasmi Datuk Seri Najib sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan ke India.

Saya hanya singgah dalam perjalanan pulang ke Malaysia kerana aturcara lawatan ketika itu tidak memasukkan Chennai sebagai destinasi kunjungan.

Jangan sekali-kali salah sangka terhadap orang-orang di Chennai. Anda tidak perlu berbahasa Inggeris atau Tamil untuk menyapa seseorang di Lapangan Terbang Chennai. Walaupun mereka kelihatan seperti rakyat India, namun majoriti mereka tahu berbahasa Malaysia.

Situasi itu sama dengan apa yang berlaku terhadap rakyat Malaysia yang sering berkunjung ke Makkah dan Madinah. Jangan bercakap Arab atau Inggeris dengan peniaga di kota suci itu, semua semua tahu berbahasa Melayu.

Mengenai hubungan Malaysia dan Chennai, kedua-duanya sebenarnya mempunyai ikatan sejarah yang cukup istimewa. Hubungan pertalian persaudaraan sudah akrab sejak dulu lagi.
Selain ikatan persaudaraan dan kekeluargaan, ikatan perniagaan serta pelaburan sudah sedia terjalin.

3 comments:

Goldman said...

Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi kami di goldman999.9@hotmail.com.

Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

Terima kasih.

Anonymous said...

kenangan yg terindah

Anonymous said...

kekadang tu tempt yg mcm ni teringatkan org malaysia samada gf atau wife..yg semstinya gf lah..nak shopping lebih..alasan utk isteri konon..tp sbnrnya...