Tuesday, June 2, 2009

TV SWASTAPUN TIDAK KURANG BAKTINYA

Sudah menjadi lumrah Menteri Penerangan (kini Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kubudayaan) untuk tidak gembira dengan tahap liputan media terhadapnya oleh stesen-stesen televisyen swasta.

Semestinya perasaan itu tersemat di hati semua mereka yang memegang jawatan itu. Ini kerana beliau bukan menteri RTM tetapi individu yang menjaga kesemua hal ehwal yang berkaitan bidang kementeriannya.

Dengan portfolio baru, tanggungjawab itu kini melangkaui stesen televisyen swasta yang sebelum ini dipegang oleh Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi (KTAK).

Sebagai stesen televisyen kerajaan, RTM sudah pasti tidak terlepas daripada membuat liputan terhadap aktiviti dan majlis menteri berkenaan.

Namun sebagai stesen televisyen swasta mereka tidaklah termampu untuk berbuat seperti RTM. Bagaimanapun mereka tidaklah juga lupa tentang tanggungjawab untuk menyalurkan maklumat mengenai dasar kerajaan serta mendidik rakyat.

Cuma pendekatan stesen televisyen swasta itu mungkin berbeza sedikit dan tidaklah sampai sentiasa berada di belakang menteri, kecuali Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

Jika ada kenyataan penting menteri berkenaan, stesen-stesen televisyen itu tidak pernah gagal untuk menyiarkannya walaupun tidak menghantar krew untuk membuat liputannya. Sekurang-kurangnya agensi berita BERNAMA masih ada untuk disandarkan, asalkan rakyat tidak terlepas mengikuti kenyataan penting menteri.

No comments: