Saturday, June 20, 2009

PINTU SAMURAI DI RUMAH PUSAKA

Membelik dokumen lama semalam terjumpa sekeping foto yang penuh kenangan.

Foto ini adalah bahagian dapur rumah pusaka emak di kampung yang diambil lebih 30 tahun lalu.

Rumah di kampung adalah peninggalan Allahyarham Datuk (Haji Abdul Jalil) dan Opah (Hajjah Mazidah) kepada emak sebagai anak bongsu.

Rumah itu dikatakan yang terbesar dan bertiang paling tinggi di kampung ketika itu. Rumah pusaka dengan berpuluh tiang di bawahnya sering menjadi tempat berkumpul anak-cucu opah setiap kali hari raya.

Ia juga sering dikunjungi penduduk sekitar dan pelajar sekolah agama untuk bertemu dengan bapak bagi merujuk mengenai persoalan agama.

Pintu depan rumah stail 'samurai' atau 'door at the floor' berbeza dengan rumah-rumah lain di kampung. Yang di maksudkan 'samurai' kerana pintunya serata dengan lantai rumah. Mereka yang memasuki rumah perlu mendonggak untuk membuka pintu.

Stail pintu itu dikatakan lebih selamat kerana tuan rumah akan sentiasa bersedia ketika tetamu menaiki tangga untuk masuk rumah.

Namun di sebelah belakang di bahagian dapur, pintu serta tangga yang tinggi itu jarang digunakan. Tangga itu sering dihuni ayam peliharaan yang meninggalkan tahi di setiap anak tangga.

Bahagian dapur ini pernah mengalami kebakaran setelah adik bongsu bermain mancis.
Saya juga sering menemani opah sebelum subuh ke titi di belakang dapur ini yang dijadikan 'tandas'. Namun kini rumah pusaka itu sudah bertukar wajah sejak lebih 20 tahun lalu. Tiada lagi dapur tinggi dan pintu 'samurai'.

Hakikatnya kos membaik pulih rumah lebih mahal daripada membina sebuah rumah baru. Namun kerana mahu mengekalkan beberapa ciri asal rumah pusaka itu serta memenuhi tuntutan generasi terdahulu, kerja baikpulih tetap diteruskan.

Kini rumah pusaka yang mempunyai kira-kira 13 bilik tidur itu sunyi kerana emak dan bapa serta adik-beradik masing-masing tinggal di luar kampung. Emak yang sakit kini tinggal di rumah kakak di Tanjung Malim, manakala bapak pula menjadikan hospital di Kampung Baru, Kuala Lumpur sebagai rumah keduanya.

Bagaimanapun seorang sepupu dan isterinya bermurah hati mengantikan kami untuk menjaga rumah pusaka itu.

Dan apabila abang Zahid pulang untuk tugasan politik atau kami sekeluarga balik kampung, rumah itu akan menjadi tempat masyarakat berkumpul untuk menyambung tradisi yang ditinggalkan oleh arwah Opah dan embah Haji Jalil dulu.

No comments: