Friday, February 13, 2009

MBOK TEMPE DAN KACANG TOLO


Hidup ini penuh dengan cubaan dan dugaan. Kadang-kadang apa yang dicita-citakan tak dapat. Sebaliknya kadang-kadang dengan tidak disangka-sangka, dapat.

Dalam politikpun begitu. Kadang-kadang (malah selalu) berjuang nak rak dan mati-matian, tak jugak dipandang orang. Malah yang tidak berjasa satu apahpun tetiba jadi menteri, jadi itu ini.

Dalam alam pekerjaanpun begitu jugak. Kerjalah berpuluh tahun, setia dan berusaha tanpa kira apapun, alih-alih budak yang setahun jagung tak tau apa benda tup-tup sampai kat atas.

Semua itu adalah persepsi orang. Seperti juga dalam politik yang penuh dengan persepsi. Sama ada betul atau tidak bukan ukuran. Dalam pekerjaan juga sama. Ukuran kejayaan tidak dinilai dengan hasil kerja, tetapi dinilai sejauhmana seseorang dapat mewujudkan pesepsi yang baik.

Apapun itu semua adalah ketentuan Allah. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita, tanpa kita sendiri sedari.

Cerita mbok tempe ini mungkin boleh dijadikan pengajaran.

Mbok tempe adalah seorang wanita tua yang tekun berniaga tempe. Setiap hari dia akan berniaga tempe di pekan kecil.

Dia akan memeram kacang tolo (kacang soya) untuk dibuat tempe pada setiap hari sebelum ke pasar. Pada suatu hari dia rasa kecewa kerana tempenya belum menjadi, sedangkan hari sudah siang untuk dia menjaja tempe.

Namun dia berdoa dan menyerahkan ketentuan Allah dengan harapan tempenya akan masak ketika sampai di pasar.

Namun kekecewaannya terus menebal kerana hari semakin senja, rakan penjaja sudah tiada tetapi tempenya tidak juga menjadi.

Dia mula was-was dengan ketentuan Allah. Bagaimanapun dia tidak patah semangat untuk terus berdoa supaya tempenya menjadi dan mendapat pelanggan sebelum dia pulang.
Namun tempenya tidak juga masak.

Ketika dia mula bersiap-siap untuk pulang dan kecewa dengan nasibnya hari itu, tiba-tiba muncul seorang lelaki di hadapannya bertanyakan tempe yang belum masak.

Dia kemudian cepat-cepat mengubah doa agar tempenya tidak jadi masak.
Apabila dia membuka semula tempenya, jeng..jeng...jeng......

jeng...jeng...jeng.......
Nyata tempenya belum masak.

Lelaki itu kemudiannya membeli semua tempenya yang belum masak itu.

Bila ditanya mengapa dia membeli tempe yang tak masak, lelaki itu berkata tempe itu untuk dihantar ke Seberang laut kerana dipesan oleh anaknya. Kalau tempe yang sudah masak dihantar, nanti kan busuk apabila tiba di sana.

Mbok tempe amat syukur kerana tempenya yang tak menjadi rupanya menjadi sumber rezekinya hari itu.

Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang terbaik untuk kita!

No comments: