Thursday, May 24, 2007

LEFTENAN KOLONEL FADZELETTE BERHENTI ASKAR

(Lt Kol Fadzelette tegas ketika beruniform)


(Fadzelette bersama skot dalam satu tugasan di Dubai, UAE)

Leftenan Kolonel Fadzlette Othman Merican binti Idris Merican. Nama seorang wanita yang menggunakan kombinasi nama lelaki, untuk mengekalkan nama keluarga di hujung namanya.

Setiap wartawan yang membuat liputan mengenai ketenteraan pasti mengenali nama itu. Nama yang tidak akan terdapat di mana-mana tempat di Malaysia mahupun luar negara.

Dia sudah berkhidmat dalam tentera hampir 27 tahun. Sepanjang tempoh itu dia tidak pernah bertukar unit atau pasukan, melainkan ditukarkan ke beberapa tempat di negara ini termasuk Sarawak.

Kini jawatan sebagai Timbalan Ketua Cawangan Perhubungan Awam, Kementerian Pertahanan tidak lama lagi akan dilepaskannya. Sudah lama dia memohon untuk berundur tetapi ditolak. Dan bermula Jun atau Julai ini bergelarlah Fadzelette sebagai orang awam dan Lt kol (B).

Perjalanannya seakan amat singkat. Walaupun kami sudah lama meninggalkan detik-detik susah ketika di Maktab Tentera Diraja, pengalaman itu seakan baru berlaku.

Fadzlettelah satu-satunya skot yang sentiasa ‘keep in touch’ dari dulu sehingga sekarang. Keadaan ini mungkin kerana bidang kerjayanya dengan saya sama - media dan komunikasi.

Fadzlette sebenarnya antara pegawai wanita yang ‘favourite’ di dalam Angkatan Tentera Malaysia, ATM. Dia adalah antara kumpulan pertama pegawai wanita Tauliah Jangka Tetap dalam ATM.

Semua skot wanitanya sudah lama keluar baris. Yang terakhir sebelum beliau, Mejar (B) Rozita Ghani (Kor Polis Tentera) yang kini membuka firma guamannya di Jalan Yap Kuan Seng, manakala Kapt (B) Norkiah (Kor semboyan) berhenti dan mengikuti suaminya Kolonel Jalaluddin (juga skot kami) posting ke merata-rata tempat.

Selepas ini jawatan besar akan menanti Lt Kol Fadzelette di syarikat swasta, berdasarkan pengalaman yang luas dalam bidang perhubungan awam dan komunikasi korporat.

Sebenarnya jika Cawangan Perhubungan Awam Kementerian Pertahanan distrukturkan semula, Fadzelette tak perlu berhenti. Cawangan itu sejak dulu lagi diketuai seorang kakitangan awam (JUSA) manakala Timbalannya seorang pegawai tentera berpangkat Leftenan Kolonel..

Tapi setelah ATM mengalami pembesaran, sepatutnya cawangan itu diketuai seorang pegawai tentera berpangkat Kolonel atau Brig. Jeneral. Ini kerana elemen perhubungan awam atau sekarang dikenali komunikasi korporat semakin penting dalam mana-mana organisasi.

Bagi saya sumbangan Fadzelette masih diperlukan di Kementerian Pertahanan dan dia boleh pergi jauh lagi. Dia boleh mengatasi pangkat ahli-ahli keluarganya yang lain yang pernah berkhidmat sebagai pegawai tentera.

Mereka suatu ketika dulu pernah dikenali sebagai “Merican Batalion” dalam ATM. Bapanya seorang bekas CO berpangkat Leftenan Kolonel dalam Rejimen Kalvari Diraja (sekarang Armour) manakala suami Fadzelette (Syed), abang dan iparnya semua pernah menjadi pegawai tentera.

1 comment:

shahpaskal said...

aisey kolonel dah berhenti ke, aku merupakan reporter yang sering berhubung rapat dengan fadzlet. Selain fadzlet, dulu ada suria..sulaiman, skrg mungkin mejar Hanafi take over kottt...siapa ganyi fadzlet yaaaa..