Thursday, April 19, 2007

PENAMAAN CALON DI IJOK

Kereta penyokong PKR ekori konvoi TPM

Pekan Batang Berjuntai sesak
Penamaan calon pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Selangor, kawasan Ijok berlansung dalam suasana meriah tetapi sedikit tegang, dengan hujan lebat mengalu-alukan kedatangan tetamu luar.

Dan sebagaimana biasa, pemimpin-pemimpin dan penyokong-penyokong pari-parti politik yang bertanding berarak mengiringi calon masing-masing ke pusat penamaan calon.

Pekan Batang Berjuntai sesak, dipenuhi deretan kereta entah dari mana datangnya. Tapi yang pasti kenderaan itu membawa pemimpin dan penyokong parti politik dari luar kawasan Ijok.

Azmin Ali marah-marah
Naib Presiden parti Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali menyalahkan SPR dan polis kerana tidak cekap mengendali dan mengawal kenderaan serta penyokong-penyokong parti. Tetapi cara beliau bercakap agak kasar dan keterlaluan..

“Najib tu patut keluar dari kawasan ini jugak,” katanya yang mahu Timbalan Perdana Menteri keluar daripada kawasan yang dipagari ‘parameter tape’ di sekitar pusat penamaan calon.

“Khir Toyo macam polis”, dakwanya ketika mengulas tindakan Menteri Besar Selangor itu meminta anggota FRU mengubah tempat kawalan.

Namun polis tiada pilih kasih terhadap PKR. Malah Azmin dibenarkan mengadakan sidang medianya di kawasan yang sepatutnya dikosongkan. Beliau disertai oleh Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah yang berdiri di belakang Azmin. Sedangkan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional sudah beredar keluar dari kawasan itu.

Hujan elak suasana tegang
Nasib baik hujan lebat ketika masa bantahan berlangsung. Penyokong-penyokong parti bertanding mula melempar dan membaling objek ke arah saingan. Botol pastik berisi air minuman dan beberapa objek lain nampak dibaling ke arah penyokong Barisan Nasional. Namun ia tidak berpanjangan, hanya sekitar 10 minit kerana hujan lebat mula membasahi persekitaran.

Pengerusi Pergerakan Pemuda Barisan Nasional, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang mengulas kejadian itu marah dan tidak akan bertolak ansur dengan sikap kasar yang ditunjukan parti lawan. Namun beliau mengingatkan Pemuda BN supaya bertindak secara waras dan tidak terikut-ikut dengan rentak mereka.

Dan ketika saya berjalan keluar, saudara Shahrulzaman (Setiausaha Kerja Pemuda UMNO) yang menyapa saya, membawakan persalinan baru (Baju T BN) untuk Datuk Seri Hisham dan KJ yang sudah basuh kuyup.

Iklan rumah di Ijok
Perjalanan di sepanjang kawasan di Ijok akan digamit dengan kain-kain rentang tertulis rumah-rumah negeri. Rumah Perlis mendahului iklan bila kita membelok simpang ke kanan dari arah Sungai Buloh. Dan di sepanjnag jalan itu banyaklah lagi iklan-iklan rumah negeri dipamerkan.

Ia adalah budaya UMNO setiap kali pilihan raya kecil berlangsung. Inilah komitmen Perhubungan UMNO negeri-negeri membantu kemenangan BN.

Selain rumah-rumah negeri terdapat juga kain rentang mempamerkan rumah-rumah bahagian-bahagian UMNO. Perhubungan UMNO negeri dan bahagian UMNO ditugaskan membantu jentera pilihan raya di setiap daerah mengundi dan kawasan peti undi yang ditetapkan.

PKR ikut konvoi TPM
Saya bernasib baik. Ketika berkereta ke Ijok, saya dapat menyertai konvoi VIP yang didahului kereta peronda polis memasuki pekan Batang Berjuntai. Sekurang-kurangnya saya dapat menjimatkan masa tanpa menyertai deretan kereta yang bersesak-sesak, walaupun saya tidak tersenarai secara resmi dalam konvoi berkenaan.

Dan ketika pulang setelah meninjau daerah mengundi Kampung Jaya Setia, tuah saya datang lagi.

Kali ini saya menyertai konvoi TPM pula. Ia bermula setelah kumpulan lima kereta dengan didahului motosikal dan kereta peronda polis itu memintas kereta saya. Itulah amalan krew berita dimana-mana tugasan untuk cepat sampai atau sekurang-kurangnya tiba bersama VIP.

Tetapi yang mengembirakan saya kali ini, kereta kelima di depan saya yang menyertai konvoi TPM itu adalah kereta penyokong PKR (berdasarkan pelekat di cermin belakang). Saya sempat menyertai konvoi itu sehingga ke persimpangan masuk ke Lebuhraya baru ke Shah Alam. Hai tumpang toi jugak ke….?

2 comments:

AkaZukii ChaCha said...

bestnyer ciklooks...

LEKLOOK said...

Thank you Nurul, you will get the chance to cover the event.