Monday, April 9, 2007

IKAN DI LAUT, ASAM DI DARAT

Kol Yusof dan Lokman

Ikan di laut, asam di darat, dalam periuk bertemu juga. Perumpamaan itu masih relevan masakini terutama dalam memperkatakan soal jodoh pertemuan.

Begitulah yang berlaku kepada kenalan saya Kolonel Mohd Yusof Sahibjahn, bekas Ketua Staf misi PBB di Layoune, Sahara Barat. Selama lebih dua tahun berada di Layoune mengetuai anggota tentera pelbagai negara, beliau telah tertarik dengan perilaku dan kesopanan seorang gadis Maghribi bernama Hananee.

Bukan sahaja Kol Yusof yang jatuh hati terhadap gadis itu, rupa-rupanya isteri beliau yang sesekali datang ke Layoune untuk menemani Kol Yusof turut terpikat.

Kemesraan ketiga-tiga insan itu rupa-rupanya sudah menjadi perbualan anggota pasukan pengaman PBB, termasuk anggota Kumpulan Perubatan Malaysia, MMU diketuai Lt Kol (Dr) Adnan Abdullah.

Gadis yang menuntut dalam jurusan undang-undang di sebuah universiti di Maghribi itu juga begitu tertarik dengan sikap ramah mesra suami isteri rakyat Malaysia itu.

Dua bulan lalu Kol Yusof telah menamatkan perkhidmatannya bersama tentera pengaman PBB dan pulang ke tanah air, sekali gus bersara daripada Angkatan Tentera Malaysia.

Namun kemesraan suami isteri itu terhadap Hananee tidak boleh dipisahkan. Kepulangan mereka berdua ke Malaysia ditemani gadis ayu itu.

Hananee kemudian dipertemukan dengan salah seorang anak bujang mereka, Faruskh Sahibjahn. “Faruskh, kamu perlu berkorban untuk Papa dan Mama,” rayu Kol Yusof kepada anak bujangnya.

Dan setelah segala dokumentasi selesai, Faruskh dan Hananee diijabkabulkan. Majlis persandingan dengan adat budaya Maghribi diadakan di rumah Kol Yusof, di Jajang Prima, Kajang, selang dua hari selepas dinikahkan. Ia disiarkan secara langsung untuk ditonton keluarga pengantin perempuan di Maghribi melalui Internet.

Antara yang hadir termasuklah Kol Md Din Abu yang datang terus dari Kuantan (orang kanan Kol Yusof di Batalion Renjer yang juga skot saya), Lt Kol (Dr) Adnan (diterbangkan dari Kuching) dan Lt Kol Nasir Ali (berkereta dari Ipoh) yang mengetuai pasukan pemuzik malam itu.

“Saya tidak pernah bertemu dengan Hananee, perkahwinan saya diatur oleh ibubapa saya. Ini adalah pengorbanan saya kepada mereka berdua,” jelas Faruskh.

Bagi Hananee, dia amat bergembira dengan perkahwinan itu dan menyukai segala yang ada di Malaysia. Dia berjanji akan terus tinggal di negara ini walaupun terpaksa menangguhkan pengajian undang-undangnya di Maghribi.

No comments: