Wednesday, September 23, 2009

LEMANG AMATUR PENUHI PASARAN



Lemang. Bukan istimewa sangat. Hanya beras pulut dibalut dengan daun pisang di dalam buluh dan dibakar.

Lemang juga dijual di pasar setiap hari. Tapi bila Hari Raya tidak semena-mena permintaan dan jualannya meningkat mendadak.

Maka peniaga lemang amaturpun tumbuh bagaikan cendawan di tepi-tepi jalan dan di sudut manapun yang boleh mendapat perhatian orang ramai.

Saya sudah banyak kali ‘terkena’ dengan peniaga lemang amatur. Apa yang mereka jual bukan lemang tetapi beras separuh masak atau beras hangus.

Tapi Raya kali ini saya sungguh berpuas hati dengan lemang yang saya beli. Itupun sekadar kebetulan.

Ketika singgah di pekan Sungai Besar, Selangor kami tertarik dengan gimik sekumpulan lelaki berambut ‘afro’ memakai baju-t hijau melaungkan lemang yang dijual.

Kami sanggup berpatah balik dan mendapatkan mereka untuk diambil gambar. Melihatkan cara jualan dan bungkusannya saya yakin ini bukan penjual lemang amatur. Seperti biasa, saya membeli dahulu 10 batang untuk percubaan.

Alhamdullilah semua tetamu yang datang ke rumah di kampung memuji lemang Haji Mansor yang saya beli itu.

Selepas ini jika balik raya melalui jalan Klang-Teluk Intan, tidaklah saya ditipu lagi dengan penjual lemang amatur.

No comments: