Sunday, September 27, 2009

BERTEMU ABANG 'SARIP DOL'

Hari raya mengimbau kenangan zaman silam di kampung. Pada malam hari raya ketiga, orang Kampung Sungai Nipah Darat, Bagan Datoh dijemput beraya di rumah emak.

Ramailah yang hadir termasuk yang berperantauan meninggalkan kampung sejak bertahun-tahun. Diantara tetamu yang hadir termasuk ‘hero-hero’ kampung yang lama saya tidak bersua. Mereka ini seakan Sarip Dol dari Kampung Dusun dalam cerita P.Ramlee. Ketika zaman kanak-kanak dulu, siapa tidak kenal dengan nama Malik anak Wak Jamil dari Tebuk Haji Karim yang memandu motosikal scrambler kuning di sekitar kampung.

Abang Malik - masih berhubung dengan Abang Zahid.

Dia dengan beberapa lagi rakannya terkenal sebagai 'samseng' remaja kampung. Bercerita mengenai mereka mencuri ayam Cina dan dimasak dibuat lauk di rumah kosong membuatkan kami ketawa. Rupanya antara ternakan yang dicuri adalah milik arwah Opah saya.

Kini abang Malik sudah beranak bini dan menetap di tanah rancangan di Pahang. Perawakannya masih seperti dulu, bijak dan mesra. Tapi dengar cerita sudah menjadi pemimpin masyarakat di tempatnya.

Beliau sentiasa mengikuti perkembangan politik kampung dan masih berhubung dengan abang Zahid melalui SMS untuk memberi input.

Abang Zali sepupu Malik, antara 'Sarip Dol' Kg Sungai Nipah Darat. Sempat bertanya mengenai kesihatan bapak.

No comments: