Wednesday, February 13, 2008

PARLIMEN DIBUBAR DAN JANGAN LENGAH EDAR AIR MINUMAN

Parlimen telah dibubarkan dan ia telah diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebenar tadi. Esok SPR akan mengadaan mesyuarat bagi menentukan tarikh Penamaan Calon dan seterusnya Hari Mengundi. Namun apapun antara yang perlu diberi tumpuan oleh jentera pilihan raya dalam PRU kali ini:

Logistik – hanya biskut sudah dibekalkan di Pusat Logistik Bahagian (Parlimen/DUN). Setiap Pusat Daerah Mengundi hanya dibekalkan dengan satu tin biskut. Mengapa? Sebab pada tahun 2004 (Pilihan Raya Umum ke-11) petugas Jentera Pilihan Raya dikatakan tidak gemar memakan biksut. Tetapi kali ini, mereka juga lebih memerlukan Fizza! Sponsor ler……

Air minuman (drinking water) hanya dapat dibekalkan minggu ini. Bekalan diterima daripada Perhubungan Negeri dan Ibu Pejabat parti. Jumlah pengedaran bekalan lojistik pada tahun ini lebih banyak iaitu tambahan 15% daripada tahun 2004.

Polling Agent/Counting Agent - amat penting diberikan kursus sekali lagi supaya undian tidak sia-sia. Polling Agent tidak banyak ditekankan kerana tugas mereka cuma memastikan nama pengundi yang disebut pegawai SPR ada dalam senarai parti, dan mereka hanya mengariskan nama itu.

Counting Agent inilah yang menjadi wakil parti ketika kiraan undi dilakukan. Sebarang bantahan dan pertikaian adalah tugas mereka. Bantahan perlu memihak kepada parti agar undi yang dikatakan ‘rosak’ tidak benar-benar rosak dan dapat menyumbang kepada pertambahan undi yang menyokong parti yang diwakili.

Hand Bill/ Kad Kenderaan – akan diedarkan . Inilah kaedah pemantauan yang efektif. Kaedah yang terbaru akan diperkenalkan, tetapi tak boleh cakap lagi!

Isu Tempatan – sudah dikenalpasti. Inilah yang diberikan keutamaan kepada penceramah-penceramah di samping isu nasional (biarkan Presiden dan Timbalan Presiden serta pemimpin pusat yang menanganinya).

Ceramah umum/kelompok – akan disusun semula penjadualannya. Kedua-duanya penting. Terserah, bagaimana hendak menyusun strateginya.

No comments: