Thursday, October 4, 2007

KEMBARA (1) - ISTANA MALACANAG

(Malacanag - pemandangan dari arah sungai. Di belakang istana inilah bekas Presiden Joseph Ejercito Estrada cuba melarikan diri ketika rampasan kuasa oleh Aroyo)

(Presiden Aroyo di satu sudut istana)

(Antara beberapa pintu istana)


(LH 'berucap' di salah satu sudut di Istana Malacanag)

Mengikuti lawatan rasmi pertama Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri ke Filipina memberi peluang kepada saya meninjau istana Presiden yang dikenali sebagai Malacanag Palace.

Istana itu sebenarnya dibina pada tahun 1802 oleh aristokrat Sepanyol Don Luis Rocha sebagai rumah rehat. Ia kemudian mengalami pelbagai perubahan sehingga menjadi kediaman rasmi Presiden.

Malacanang lebih terkenal pada zaman kegemilangan Presiden Ferdinand Marcos dan isteri Imelda yang menjadi Ketua negara dan kerajaan Filipina pada tahun1965-1986.

Kompleks istana lama itu terletak di tengah-tengah kawasan padat penduduk di pinggir bandaraya Manila. Ia dkelilingi ribuan penduduk miskin dengan rumah yang tidak teraturan.

Segala upacara termasuk sambutan rasmi tetamu negara dilakukan di perkarangan istana. Walaupun bangunan lama, ia tetap menarik dengan seni ukiran lama masih terpelihara.

No comments: