Wednesday, September 5, 2007

SEKILAS PANDANG BAJET 2008

Jumaat ini Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan membentangkan Bajet 2008 di Parlimen.

Ia adalah bajet pertama untuk 50 tahun akan datang. Pembentangan itu juga sebagai menilai bajet negara untuk 50 tahun yang lalu selepas negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.

Bajet dengan tema ‘Bersama Membina Negara dan Menikmati Kemakmuran’ menekankan tiga aspek penting iaitu keperluan untuk bersaing, modal insan dan kesejahteraan rakyat.

Bajet kali ini akan memberi faedah kepada semua pihak sama ada rakyat, sektor swasta dan kerajaan.

Bagi merungkai masalah pemilikan rumah, kerajaan dijangka mengumumkan kaedah pinjaman mudah bagi membeli rumah. Sistem cukai yang lebih pasti kepada rakyat turut dijangka diperkenalkan.

Namun perlu juga diingat bahawa bajet yang akan dilaksanakan sebenarnya ada yang telah diumumkan sepanjang tahun ini. Dan pembentangan kali ini, sesetengahnya hanyalah sebagai rumusan.

Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamad Yakcob pada taklimat kepada pengarang-pengarang hari ini turut menyelitkan jenaka mengenai pelepasan cukai kepada isteri.

Menurutnya PAS mempersoalkan mengapa tiada pelepasan cukai untuk isteri kedua, ketiga dan keempat, sedangkan Islam membenarkan beristeri empat.

Beliau secara berjenaka memberi alasan; isteri pertama adalah keperluan manakala isteri kedua dan seterusnya adalah sesuatu yang mewah.

Butiran-butiran lain masih embargo.

No comments: