Thursday, January 22, 2009

AKU MASIH SAYANG UMNO!

Orang UMNO belum insaf. Walaupun banyak petanda termasuk kekalahan terbaru di Kuala Terengganu, mereka masih bersikap seperti dulu. Perubahan yang dilaungkan hanya slogan.
Pemimpin yang berani bercakappun, mereka yang telah pencen politik. Setelah pencen baru bersuara - UMNO kena buat itu, kena buat ini. Pemimpin yang adapun macam tak ada kewibawaan untuk bercakap. UMNO perlu menerima hukuman, UMNO hilang daya tarikan. Tapi apakah usaha yang boleh dilakukan mereka?

Walaupun UMNO dikatakan berperang dengan rasuah tetapi masih ada juga cerita mengenai orang UMNO buat kerja itu. Semalam 12 ahli UMNO ditahan oleh Suruhanjaya Rasuah Malaysia (SPRM), berhubung kegiatan politik wang.

Perwakilan bahagian boleh dibeli dengan hanya RM300 hingga RM500 seorang. G-7 yang beriya-iya melobi ketika bertanding dulupun bukan tahu sangat isu yang hendak diperjuangkan. Apa yang mereka tahu, habuah yang bakal diterima kerana menjadi antara tujuh perwakilan bahagian ke Perhimpunan Agung UMNO.

Bagi mereka lebih ramai calon yang akan bertanding, akan lebih 'lebat' lah habuannya. Siapa yang nak cegah hasrat mereka, jika pemimpin yang hendak bertanding juga boleh beri habuan. Allah tahu nawaitu kita!

Saya juga pernah dihubungi oleh mereka yang dipilih dalam G-7. Mereka mahu berjumpa seseorang untuk menawarkan bantuan kemenangannya. Saya tidak melaksanakan permintaannya, kerana saya tahu sifat pemimpin yang hendak bertanding itu. Bagi saya dan pemimpin berkenaan, jika mahu membantu undi sajelah namanya dan tidak perlu hendak berjumpa.

Laporan hari ini:
MELAKA 22 Jan. — Seorang kontraktor mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini terhadap tuduhan memberi rasuah RM200 kepada seorang wanita semasa pemilihan Ketua UMNO Bahagian Alor Gajah pada 1 November lepas.

Johari Irabhim, 46, dari Kampung Panchor, Durian Tunggal. Alor Gajah, dituduh memberi suapan itu kepada Nadiah Roslan sebagai dorongan untuk mengundi Datuk Abdul Kadir Daud sebagai Ketua Bahagian berkenaan.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu pada 12 tengah hari di perkarangan dewan Institut Latihan Perindustrian, Selandar.

Johari, yang juga Ketua Umno cawangan Kampung Panchor dan bekas pegawai seranta Perbadanan Ayer Melaka (PAM), dituduh mengikut Seksyen 10 (b) (aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 16, Akta yang sama, yang membawa hukuman penjara tidak kurang 14 hari atau tidak lebih 20 tahun serta didenda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau sehingga RM10,000, mengikut mana yang lebih tinggi.

Hakim Ahmad Kamar Jamaludin menetapkan empat hari bermula 18 Mei depan sebagai untuk perbicaraan dan membenarkan Johari dikenakan ikat jamin sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin.

Tertuduh diwakili peguam bela Shamsul Iskandar Mohd Akin manakala pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Wong Poi Yoke, dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah. - Bernama

No comments: