Friday, February 3, 2012

KEKANGAN DI AFRIKA SELATAN

Sudah lebih empat tahun tidak berpergian ke luar negara untuk liputan berita.

Sejak menyertai saluran bongsu dimiliki konglomerat media negara, diri terasa terpinggir pulak, walaupun realitinya berita kami sudah menjadi no.2.

Walaupun ada cadangan untuk membuka peluang liputan luar negara secara bergilir kepada yang lain di stesen-stesen di bawah naungannya, tapi bajet masih jadi kekangan utama, walaupun sebenarnya ia boleh diatasi jika pengurusan atasan mahu melaksanakannya.


Namun atas kesedari seorang individu, saya akhirnya diberi peluang juga mengikuti PM melakukan lawatan ke Johannesburg, Afrika Selatan - destinasi tugasan yang senonim dengan saya. Lebih 20 tahun di bidang kewartawanan tidak pernah ditugaskan ke Eropah atau Amerika Syarikat.

Saya terpaksa membawa dua 'station ID' untuk membuat standupper di sana. Namun segala perancangan tidak kesampaian. Standupper yang dikhaskan untuk stesen berita yang saya terajui 'tidak diterima' di Sri Pentas. Penerbit berita terpaksa menggunakan standupper saya memegang 'station ID' stesen lain bagi menggantikan 'standupper' yang hilang.


Sama ada ia berpunca daripada masalah teknikal atau jurukamera kurang mahir mengendali FTP, ia masih menjadi persoalan di minda saya.


Saya juga membuat satu lagi standupper untuk laporan lain di tengah-tengah penyokong Kongres kebangsaan Arfika (ANC) di tengah panas terik.

Namun, sekali lagi sia-sia kerana semua visual dan cutaways tidak menjadi. Visual tersekat-sekat. Kekangan dan halangan sudah menjadi lumrah ketika membuat liputan di luar negara. Karenah birokrasi yang tidak masuk akal sering menguji kesabaran.

Itu belum lagi berdepan dengan hasil kerja jurukamera yang'di luar jangkaan'. Ketika membuat standupper di dataran Nelson Mandela pada hari pertama di Afrika Selatan, saya mengambil masa kira-kira satu jam berurusan dengan pihak pengurusan kompleks perniagaan itu untuk mendapat kebenaran. 

Akhirnya saya tidak dapat juga membuat standupper di situ. Alasannya pihak pengurusan kompleks tidak mahu dikaitkan dengan mana-mana parti politik.

Sebagai alternatif saya membuat standupper di luar kawasan dataran itu, di kawasan parkir hotel. Kekangan dihadapi bukan oleh media sahaja.

Malah Perdana Menteri dan lebih 40 pemimpin negara lain yang dijemput secara rasmi oleh Presiden Jacob Zuma untuk ke Afrika Selatan sempena sambutan 100 tahun ANC, juga tidak dapat layanan sebagaimana yang sepatutnya. 

No comments: