Thursday, September 22, 2011

KENYATAAN MANOHARAN SEBAGAI BAHAN SEJARAH

Segaja saya perturunkan rencana oleh Datuk Zaini Hassan, Penolong Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Malaysia. Sejak terbaca laporan mengenai tindakan Manoharan itu, saya sangat sakit hati dan jiwa jadi lebih memberontak terhadap pemimpin DAP dan Pakatan Pembangkang yang cauvinis. Rencana di bawah sebagai catatan sejarah bagi diri saya dan negara terhadap kedurjanaan golongan kaum seperti Manoharan.

Walaupun DAP menyetakan isu itu sudah selesai setelah Manoharan memohon maaf, tapi ia tidak semudah itu untuk dilupakan.


Jalur Gemilang: Hasutan Manoharan cukup bahaya

Oleh Zaini Hassan

SEORANG rakan buku muka saya, Zarn Reyes menulis: “Salam semua ... Jom letak gambar profil Jalur Gemilang bagi nyatakan sokongan pada team Olimpik negara yang akan berdepan Jepun... Tanah Tumpah Darahku.” Malaysia akan menentang Jepun pukul 7 malam ini.

Mesej itu sungguh jelas. Rakyat negara ini sanggup menumpahkan darahnya pada tanah air ini, untuk bola sepak. Jalur Gemilang adalah maruah bagi keutuhan negara ini. Itulah semangat yang ada pada kita semua rakyat Malaysia yang tulen dan sejati.

Rakyat yang sayangkan tanah air tercinta – tanah tumpah darahku ini – tidak akan bersifat keterlaluan, ekstrem dan cauvinis seperti yang ditunjukkan oleh segelintir manusia, seperti M. Manoharan yang tidak mengenang budi kepada negara tercinta ini.

Apa yang ada dalam fikirannya ialah menumbangkan kerajaan yang ada dan mahu membentuk negara yang akan dicorakkan semula mengikut kesukaan mereka. Malah warisan turun-temurun negara ini juga mahu dimusnahkan dan ditukar, sebagai mana segelintir negara lain yang sanggup menukar sejarah – bagi melupakan warisan silam asal usul negara itu.

Itulah yang mahu dilakukan oleh DAP. Itulah yang mahu dilakukan oleh ADUN Kota Alam Shah, M. Manoharan yang cukup-cukup-cukup cauvinis itu!

Ternyata beliau telah membuat hasutan yang amat serius apabila secara terbuka berkata mahu menukar Jalur Gemilang – simbol tanah tumpah darahku itu – kepada satu simbol lain jika DAP memperoleh kuasa dalam pilihan raya umum kelak.

Cis! Tidak terlintas di akal rakyat di mana-mana negara sekali pun di dunia ini yang sanggup membuat kenyataan sebegitu. Saya yakin tiada mana-mana daripada lebih 1 bilion rakyat India atau hampir 2 bilion rakyat negara China yang tergamak sanggup berkata begitu.

Hatta, tiada mana-mana rakyat di kepulauan terkecil di Pasifik dan Caribbean sekali pun yang sanggup berkata demikian. Malah tiada mana-mana rakyat Amerika yang cukup terbuka itu pun akan sanggup berkata demikian.

Tapi sungguh sedih sekali seorang Ahli Dewan Undangan Negeri, wakil rakyat, seorang Yang Berhormat di tanah tumpah darahku ini, Malaysia, sanggup berkata demikian!

Dalam masa peperangan, bendera seperti Jalur Gemilang itulah yang akan menjadi panji-panji yang akan dipikul dari satu tangan ke satu tangan lain sehinggalah ke titisan darah terakhir.

Tapi bagi Manorahan yang mewakili parti DAP ini, saya tidak boleh gambarkan apakah jenis manusia dia ini.

Saya berani kata, jika dia berkata demikian di India, dia akan dipijak hidup-hidup. Jika dia berkata demikian pada bendera merah menyala di Republik Rakyat China, kemungkinan dia akan dihadapkan di hadapan firing squad kerana menderhaka!

Tapi ini Malaysia. Rakyatnya lemah lembut. Sopan santun. Tak apalah. Kesesakan maha teruk di Kuala Lumpur pun tiada siapa pun yang akan tekan hon. Tidak macam di India yang mana jalan rayanya hingar-bingar dengan bunyi hon.

Itulah bezanya kita dengan rakyat negara lain. Tapi pelik juga, setelah beribu-ribu repot polis memprotes perhimpunan Bersih 2.0, isu murtad, isu Mat Sabu - tiada kedengaran mana-mana pihak yang mahu membuat repot polis terhadap hasutan Manorahan itu?

Perbuatan Manoharan itu cukup berbahaya. Mungkin kita semua sudah fed-up untuk membuat repot polis lagi, agaknya. Kerana khabarnya tiada satu pun repot-repot polis yang bertimbun sebelum ini diambil tindakan?

DAP dan pakatan pembangkang pula cuba menjauhkan diri dan menafikan terbabit dalam kenyataan Manoharan itu. Mereka berkata ia hanyalah kenyataan peribadi Manoharan.

Namun, kita cukup bimbang kerana orang seperti Manoharan ini begitu ramai sekali dalam pakatan pembangkang dan DAP sekarang.

Mereka bukan sahaja mahu menukar Jalur Gemilang saja, tapi kepada satu pemikiran untuk menukar keseluruhan sejarah kita. Malah, menurut Ahli MT UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi ketika mengulas mengenai isu itu: “Maka tidak hairan selepas dibenarkan memerintah, mereka akan bertindak menukar lagu Negaraku, termasuk merobohkan Parlimen kerana dikatakan mirip BN.”

Memang sebelum ini saya telah mendengar khabar-khabar yang bertiup mengatakan jangan kibarkan bendera Malaysia di Hari Merdeka kerana jika berbuat demikian, itu tandanya kita menyokong BN.

Ternyata, khabar-khabar angin itu benar. Ia tersembur keluar secara tidak sengaja daripada Facebook Manoharan yang berbunyi: I distributed many DAP flags today in my constituency. I refused to fly the Malaysian flags because it looks more BN than Malaysian. (Saya mengedarkan banyak bendera DAP hari ini dalam kawasan pilihan raya saya. Saya enggan untuk mengibarkan bendera Malaysia kerana ia kelihatan seperti BN berbanding Malaysia).

Bertambah biadab, Manoharan mengeluarkan pula komentar di bawahnya seperti berikut: “Copycat...AMERICA. America Syarikat atau Syarikat America. Inipun Bahasa Malaysia tak betul. LOL. Bendera Amerika Syarikat ditiru!" Terima kasih portal berita www.mole.com yang mula-mula sekali mendedahkan kenyataan kurang ajar Manoharan itu.

Manoharan wajib meminta maaf kepada seluruh rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia tidak akan memaafkan beliau.

Jika beliau tidak meminta maaf, kerajaan harus membuat laporan polis terhadap Manoharan atas dakwaan menghasut. Jika ISA sudah tidak boleh digunakan lagi, dakwalah beliau di mahkamah terbuka secepat mungkin.

Saya bimbang jika tindakan tidak diambil, selepas ini sesiapa pun akan bebas melakukan apa yang mereka suka.

Tindakan Manoharan cukup mengguris hati dan perasaan rakyat Malaysia - negara tercinta tumpah darahku ini. Selagi hayat dikandung badan, selagi Manoharan tidak memohon maaf, kita tidak akan memaafkan manusia seperti itu!

No comments: