Sunday, March 27, 2011

PERTAMA KALI


Sudah lima tahun Akademi Al-Quran (AQ) diadakan di TV9. Sudah banyak kali jemputan untuk menghadiri siaran langsung final AQ diterima. Tapi baru tahun ini berkesempatan menghadirkan diri.

Kesempatan itu bertitik tolak daripada jemputan yang dibuat dengan memberikan 20 tiket untuk menonton secara live dari Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) kepada kariah masjid Pusat Bandar Puchong.

Ia bermula apabila seorang jemaah masjid meminta saya untuk menyediakan tiket berkenaan. Ini kerana pada tahun-tahun sebelumnya beliau dan isterinya turut diajak oleh jemaah masjid lain menghadiri final program itu.

Kini baru saya tahu rupanya ramai yang berminat dan berhajat untuk menghadiri program live dari PICC itu.Di samping tiket itu, saya juga mendapat kad jemputan untuk hadir pada program berkenaan. Namun ia hanya diterima dua hari sebelum hari final. Saya juga diberi peluang untuk menjemput beberapa pasangan tetamu lain.

Kebetulan malam itu saya membawa dua lagi pasangan rakan sejiran untuk sama-sama hadir menyaksikan program live final AQ. Bagi saya dan sapasang lagi rakan, ini adalah kali pertama kami menghadirkan diri. Sepasang lagi rakan sudah pernah hadir sebelum ini bersama-sama jemaah masjid lain.
Selepas program selesai, kami dijemput untuk menyertai Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Pengerusi Media Prima ke jamuan ringan di aras satu.

Saya turut sempat bergambar bersama penyanyi nasyid dari Indonesia, Haddad Alwi yang diundang khas bagi menyerikan program berkenaan.

Sesungguh kami amat teruja dengan mutu bacaan peserta finalis AQ. Muda tetapi mahir dalam bacaan mereka. Sebaik sahaja keluar dari dewan, rakan saya mengingatkan saya supaya tidak lupa menjemput mereka lagi tahun hadapan.

Dalam perjalanan pulang, kami sempat berposing walaupun ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 1:00 pagi.

Peserta dari Sabah, Mohd. Syahriansyah Apin, 25, muncul juara pertandingan akhir program realiti terbitan TV9, Akademi al-Quran musim kelima (AQ5) yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini malam ini.

Kemenangan itu membolehkan Mohd. Syahriansyah membawa pulang wang tunai RM30,000 dan senaskhah al-Quran bertinta emas.

Anak kelahiran Sandakan, Sabah ini turut membawa pulang pakej pelancongan ke Syria, perabot jati, pakej mengerjakan haji dan umrah, barangan songket, hamper dan sebuah trofi yang bernilai kira-kira RM150,000.

Mohd. Syahriansyah turut mendapat tajaan biasiswa bagi melanjutkan pengajiannya ke mana-mana cawangan Universiti Antarabangsa Al-Madinah (MEDIU).

Sementara itu, ketiga-tiga peserta lain, Mohamad Husaini Mahmur, 19, Suhailah Zulkifly, 22, dan Muhamad Nasir Muhamad Salleh, 21, membawa pulang sagu hati berupa wang tunai RM2,000, biasiswa menyambung pengajian di MEDIU, pakej mengerjakan haji dan umrah, barangan songket, hamper serta trofi.

Hadiah pemenang disampaikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Turut hadir Pengerusi Media Prima Bhd., Datuk Johan Jaafar.

AQ merupakan program realiti TV tempatan pertama yang memerlukan peserta memperdengarkan bacaan al-Quran mengikut kaedah tertentu.

Semua hadiah adalah tajaan daripada TV9, Yayasan Restu, MEDIU, Gemilang Travels & Tour, Al-Fajr Travel, Wan Manang, Jatimas, TH Global, Hiraq Marketing & Trading

No comments: